Sunday, March 25, 2007

Veckans lista v.12

1. CSKA Gorbatjov - Hela laget hamnar på första platsen den här veckan, anledningenn är att vi nyligen avslutat vår andra säsong och nu går in i den hektiska silly season. Det finns en del oklarheter inför nästa säsong.
-Kommer det några nya spelare till truppen?
-Kommer några spelare att försvinna?
-Kommer vi att inleda säsongen med ett nytt, fräscht matchställ?
-Kommer Gorbatjov att återuppta sitt pannbandsanvändande?
-Kommer Den Gamle Frankens smeknamn att få plats på de nya tröjorna?
-Kommer jag att orka byta ut tejpen på mitt klubbskaft?
-Kommer vi att ordna uppvärmingsmusiken vi pratat om i två år?
-Kommer det att bli någon barmarksträning?
-Kommer Fugelsang och Jeppe på Berget orka fortsätta med sitt pendlande?
-Kommer vi att komma ihåg målvaktskläderna varje match?
-Kommer jag att få in matchrapporten innan nästa säsong börjar?
-Kommer gammeluvdomarna ge oss en snällare bedömning än i år?

2. Sophie Zelmani - Gårdagens konsert var riktigt bra, precis vad jag behövde just nu. Det är trevligt att man numera får chansen att se spelningar av hög kvalitet här i Gävle, det har man inte varit bortskämd med de senaste åren. Jag trodde att hoppet var ute när man började dra hit band som Arvingarna, Rednex och Da Buzz, men Skottes har gjort musiklivet i Gävle värt att leva. Att få höra Zelmanis röst live var en upplevelse, det finns ingen som sjunger som hon, den saken är säker.

3. Kris Kristofferson - Jag har redan skrivit det mesta som finns att skriva om spelningen jag och Gorbatjov besökte i måndags, men han måste ändå få en plats på veckans lista. Att en gammal man med gutarr och munspel kan trollbinda tusentals människor under två timmar är fascinerande. Att munspelandet inte fungerade så bra gjorde inte någonting, Kris skötte allting enormt bra ändå. Från det första akordet till det sista satt man och njöt, en riktig höjdarkonsert.

4. Fredde Granberg - Jag ser väldigt sällan på tv, men i fredags bänkade jag mig vid Så ska det låta. När vi diskuterat tv i klassrummet har jag hela terminen tjatat om att jag skulle se Så ska det låta när Fredde Granberg var med, och det var han i fredags. Anledningen till att jag ville se honom var givetvis att han tillsammans med programledare Settman spelade Ronny & Ragge i min ungdom. De var, tillsammans med Svullo, de komiska inslag som jag minns bäst från min uppväxt. Ronny & Ragge var otroligt stora och jag minns hur avundsjuk jag var när syrran åkte till Ljusdal och såg dem, medan jag fick stanna hemma eftersom jag var för liten för att åka. Jag fick i alla fall en fin t-shirt i present efter spelningen, alltid nåt. Rara söta Anna spelades väldigt många gånger på min stereo sommaren då de var som mest populär och alla högklassiga avsnitt som gick på tv var som högtidsstunder. Att få se Peter och Fredde tillsammans i tv igen var en höjdare, även om jag gärna sett att de tagit lite mer plats. De andra tre gästerna var rätt trista.

5. Magnus Carlson - Nu är Weeping Willows inbokade även till Bollnäsfestivalen, detta betyder att jag får se dem åtminstone två gånger i år, inte helt fel. I helgen har jag lyssnat väldigt mycket på Magnus första soloskiva, blivit mycket av den de senaste helgerna, den är förbannat bra. Det värsta av allt är fortfarande en otroligt bra låt och Genom natten är absolut en av de bästa låtar som gjorts på svenska.

Dagens låt: Magnus Carlson - Vi kommer ses igen, "för hur kan nåt som är fel kännas så här rätt"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home