Sunday, March 25, 2007

Friluftsliv

Jag är alltid i Gävle på helgerna, kanske inte så konstigt eftersom jag faktiskt har min lägenhet där. Sedan jag fick mitt jobb är det bara på helger och lov som jag kommer hem till min tvåa, men jag ser alltid till att åka dit när tillfälle ges. Det ska till något väldigt speciellt för att jag ska hålla mig borta från Gävle, nästa helg händer det något sådant speciellt. Jag ska då iväg med mina elever på en hemlig resa, resmålet är inte direkt något som jag vanligtvis brukar besöka på mina lediga dagar. Destinationen för vår resa är, som sagt, hemlig, men om man tittar på packningslistan så märks det ganska tydligt att det inte är en resa specialdesignad för mig i alla fall. Skidor står tidigt på listan, skidåkning är inte min starka sida. Min morfar var en riktig skidfantast och åkte ofta run här ute på åkern, det är inga spår som jag följt i mitt liv kan jag säga. Jag har tidigare på den här sidan skrivit om hur dålig jag är på skidor, både slätt och utför, men jag tror inte att reseplanerarna läser här. Senast jag åkte skidor slätt var när jag gick i femman eller sexan och jag saknar det verkligen inte. Efter alla gånger som farsan fick knuffa mig uppför mördarbacken när jag var liten tappade jag liksom sugen. En annan sak som stod högt upp på listan över saker som jag skulle ta med var fiskespö. Jag tycker inte om att åka skidor, jag tycker ännu mindre om att fiska. Senast jag fiskade var när jag och Törnblom bodde ute i hans släktingars stuga, måste vara nästan tio år sedan. Vi fiskade ett par dagar i rad utan speciellt stor succe. Jag lyckades dock med en sak som måste ses som ganska ovanlig, trots att vi fiskade på en sjö lyckades jag med bedriften att kasta fast ett drag i ett träd. Jag minns inte varför jag fick för mig att fisken skulle nappa inne vid land, men jag minns att jag inte fått till ett sånt rent kast varken förr eller senare(vilket är rätt svårt eftersom det här var senast jag fiskade) och draget gick i en fin bana rätt upp i ett träd. Vi kastade bort tre drag under de här dagarna, men vi fick inte en enda fisk, så att jag gav upp min fiskekarriär då känns rätt logiskt. Kläder för utebruk stod högt på listan, efter orienteringsdagen där jag gick runt i spöregn med tygskor och var tvungen att låna torra strumpor av en elev för att inte bli förkyld har jag lärt mig det här med att klä mig. När vi var iväg på teater innan jul glömde jag vantar, då fick jag låna av en elev som inte behövde sina, det hade jag i minnet när vi skulle iväg på en konsert med samma elever härom veckan. Jag hade med mig mina vackra LFC-vantar, nu var det tyvärr så pass varmt ute att jag inte kunde ha vantarna på mig utan att börja svettas om händerna, men jag frös i alla fall inte. Sovsäck stod också på listan, det är inte mitt favoritsätt att sova. När man är 190 cm är det inte alltid helt enkelt att klämma ner sig i en sovsäck, åtminstone så att det blir bekvämt. Trots att den här hemliga resan uppenbarligen inte är någonting för mig så ser jag fram emot den, det kommer bli roligt att umgås med klassen utanför skolan en gång.

Dagens låt: Thåström - Ingen neråtsång

0 Comments:

Post a Comment

<< Home