Monday, February 19, 2007

Fettisdag

I morgon är det den dagen på året då alla ska äta semlor av någon anledning. Jag förstår inte riktigt semlornas storhet. Min gissning är att vi egentligen inte tycker om semlor, men att vi redan från barnsben blir itutade att semlor är en delikatess och därför får vi får oss att det är gott. Även jag gillade semlor en gång i tiden, ända tills den dag då jag fick smaka hemmagjorda semlor hos en bekant. Grädden de hade på de semlorna var så vidrig att jag sedan den dagen blivit smått illamående varje gång jag tänkt på en semla. Om man tittar på vad semlorna egentligen är så är det för mig tydligt att det verkligen inte ska ses som något att se fram emot. Merparten av en semla är en brödbit, oftast är den biten så torr att man måste dränka den i mjölk för att man ska kunna få i sig den. Sen har vi grädden, hur ofta brukar man egentligen ha grädde på limpa? Grädde hör till tårta och smör hör till limpa, grädde och limpa går inte ihop, så är det bara. Den riktiga anledningen till att man äter semlor överhuvudtaget är mandelmassan i mitten, men det är inte värt all den ansträngning som krävs för att ta sig in till den. Semlan som godsak är en lögn som vi blivit ilurade, det är dags att vakna upp. I morgon serveras semlor till och med på mitt jobb, eleverna kommer säkert att vara mycket tacksamma. Personligen skulle jag nog hålla med en av mina elever som påstår att potatis är en delikatess, åtminstone i morgon är det potatisbullarna och inte semlan som är dagens lyx.

Dagens låt: Weeping Willows - A man out of me

0 Comments:

Post a Comment

<< Home