Saturday, February 17, 2007

Djurmat

I veckan kom vi in på ett ganska annorlunda samtalsämne när vi satt och diskuterade i klassrummet på en rast. En av mina elever hade delat sin frukost med sin hund, hunden hade ätit halva hennes macka. När det kom upp började vi prata om djurmat. Jag har tidigare nämnt här att jag tycker att det torrfoder som Plummer får ser ganska gott ut, om man hade youghurt i en tallrik och toppade med lite torrfoder skulle det se riktigt aptitligt ut. Detta var jag tvungen att nämna för de elever som satt kvar och pratade, men jag fick inte mycket till medhållning hur mycket jag än försökte övertyga dem. De hade egna djurmatsfavoriter.
Det fanns nämligen en hel del rutin när det gäller djurmatsätande bland mina elever. Det blev uppenbart när de började komma in på vad de satt i sig genom åren. Bland annat fick jag svar på en av de saker som jag funderade över när jag var liten, nämligen huruvida det smakar gott av saltstenarna som hästar har. Syrrans häst hade en saltsten som jag tyckte såg rätt spännande ut, men om man är lite kräsmagad, som jag är, smakar man inte på något som tidigare varit i kontakt med en hästtunga. Enligt blandskiveeleven smakade det ganska bra, väldigt salt, och hon hade tydligen uppskattat det. Hästgodis var en annan vara som testats av mina elever, men med tanke på att syrrans häst käkade djungelvrål är det inte mer än rättvist att vi människor kan uppskatta hästarnas godis också.

Dagens låt: Weeping Willows - Grains of sand

0 Comments:

Post a Comment

<< Home