Thursday, February 15, 2007

Weeping Willows - Fear & Love

Gårdagen var suverän, kanske den bästa födelsedag jag haft. Överraskningen på jobbet gjorde att jag inte riktigt kunde fokusera på WW:s skiva, men idag är jag redo.

1. If you know what love is - Perfekt inledning på skivan. Väldigt lugn och stämningsfull låt. Bra text, som vanligt när det gäller WW, man visar direkt att man är tillbaka på allvar. Sista en och en halv minuten är mästerlig.
2. The burden - Det här är en låt som växer, vilket kännetecknar en stor låt. Det här var det första jag hörde av den nya skivan och efter att ha lyssnat några gånger insåg jag att det skulle komma att bli en bra skiva. Melodin är skön och inte speciellt lik det som WW gjort tidigare, men å andra sidan har det den egenskapen att de kan förnya sig och ändå vara bra. Man lyckas dessutom få med weeping willow-tree i texten, inte illa.
3. A man out of me - Det här var den första låt jag lyssnade om på skivan, den känns som gamla WW. Magnus röst kommer verkligen till sin rätt i den här låten och texten är otroligt mycket Weeping Willows, här kommer dessutom skivans titel med, "Fear & love will break a man".
4. You´ll never know(how good you are) - Det första jag tänkte när jag såg den här låtens titel var att den påminde om You´ll never walk alone. Väldigt bra text (hm, har jag skrivit det tidigare). Det känns lite som en mellanlåt fram till låtens sista minut, då den lyfter.
5. Everybody is lonely - Lite som en återhållen "I didn´t know". Bra refräng som fastnar på en gång.
6. Grains of sand - Den här låten låter som en släkting till låtarna på Under solen, speciellt gitarrerna har samma stämning låtarna man gjorde till den filmen. Den här skulle absolut kunnat följa "It's So Hard To Always Lose" på singeln. Skön låt.
7. Shiver in the morning light - Intressant låt, när man spelade den live i tv lät den lite klen, men på skivan är den grym. Jag hade den i bilen i morse på hög volym och då var den klasser bättre än tidigare.
8. The moon is my witness - En rätt glad låt om man läser texten, trots att den känns dyster när man lyssnar på den. "Mid winter moon is my witness tonight" är en textrad som känns väldigt mycket WW och hela refrängen är suverän. Grymt bra låt.
9. Drifting away - Stark låt, när jag läste texten trodde jag att det skulle vara en mellanlåt, men det är det inte.
10. Peace & Love - Om WW kommer till Borlänge i sommar kommer nog den här låten att bli rätt populär. Det här är nog en låt som kommer att fungera otroligt bra live, inledningen påminner en aning om "Your eyes" och gitarren som ligger i bakgrunden är riktigt skön. Trots gitarren så är det här Magnus låt, utan tvekan.
11. Whispers - Väldigt lugn låt, en perfekt ligga-i-soffan-och-lyssna-låt. Underbar.
12. I can´t feel it in here - Fortsätter på samma tema som de tidigare låtarna, i samma stämning. Avslutar skivan på ett bra sätt.

Skivan känns väldigt genomarbetad, varje låt känns som en logisk fortsättning på den före. Den kanske inte har en lika stark singellåt som Presensce hade i "Stairs", men skivan som helhet känns starkare. Jag är nöjd och ser fram emot att få höra de nya låtarna live, och det snart hoppas jag.

Betyg: TTTTT

Dagens låt: Weeping Willows - A man out of me

0 Comments:

Post a Comment

<< Home