Tuesday, December 19, 2006

Jubileum i morgon

I morgon är det på dagen ett år sedan jag fick min lärarexamen, det känns lite häfigt. Det senaste året har gått ruskigt fort. Nu när jag arbetar är det ett helt annat tempo är när jag pluggade, då kunde vi ibland ha fem lektioner på fem veckor, inte direkt så att man slet ut sig. Även om vi hade en hel del att läsa så hade man så pass gott om tid att man kunde göra det när man kände för det. Sista året på högskolan gick bara på rutin och jag var väldigt glad över att bli färdig.
För två år sedan satt jag uppe i Härnösand vid den här tiden. Jag hade precis påbörjat min b-uppsats om industrialiseringens inverkan på min hembys utseende. Att sitta på arkivet i Härnösand och titta igenom massvis av mark- och bostadsförsäljningar är inte det roligaste jag gjort i mitt liv, att det dessutom var bara några dagar innan jul gjorde inte det hela roligare. Det är inte så konstigt att man hade svårt att få till julstämning under pluggartiden.
Jag älskar julen, men det är en sak med den som jag ogillar, nämligen julstädandet. I år får jag dessutom städa dubbelt, eftersom jag bor hemma hos föräldrarna under veckorna och i min lägenhet på helgerna får jag förutom min lägenhet städa mitt pojkrum, precis som förr i tiden. Jag förstår inte riktigt varför jag måste ha jättefint i ett rum där jag bara sover, men det argumnetet fungerade inte när jag var tio år, så det lär knappast fungera när jag är 24 heller.

Dagens låt: Sinead O´Connor - Silent night

0 Comments:

Post a Comment

<< Home