Saturday, November 25, 2006

Veckans lista v.47

1. Anders Wendin - Jag var väldigt förtjust i Moneybrothers senaste skiva, den var precis så lagomt deppig som en skiva ska vara, ändå blev man på gott humör av att höra den. Förra turnén hade jag turen att få se honom fyra gånger, det var bra varje gång, men bäst var det när jag och Gorbatjov såg honom på Konserthusetr. Den trettonde december ska jag och Gorbatjov se Moneybrother igen, den här gången är det på Skottes här i Gävle. Det ska bli förbannat roligt. Jag har inte hör något av hans låtar på svenska, men bara Moneybrothers scennärvaro brukar vara värd inträdet. Han är helt enkelt en grymt bra artist live och att han återigen kommer till Gävle gör honom till given etta på dne här veckans lista. Det blir faktiskt tredje gången jag ser honom här i stan och det är väldigt positivt.

2. Shunsuke Nakamura - "Den enda sanna glädjen är skadeglädjen", så stod det på en Jokern-affisch som jag fick med i en Batman-tidning när jag var liten. Det tog ett tag innan jag fattade vad det där med skadeglädke innebar, men nu vet jag verkligen vad det betyder. Nu när det går minst sagt knackigt för oss i ligan så är det så jäkla skönt när United torskar i CL. Nakamura avgjorde för Celtic mot United i veckan och även om United säkert kommer att ta sig vidare ur sin grupp ändå så är det väldigt roligt när det går dåligt för dem. Jag avskyr United och att dessutom få se dem missa en tveksamt dömd straff i slutet av matchen gjorde det hela än mer underhållande. Det var njutbart att se Gary Nevilles frustration i samband med det sena bytet och det var roligt att se Sahas besvikelse efter straffmissen. Skadeglädje är underskattat.

3. Micke Dubois - Till veckan släpps dvd-boxen med det bästa av Angne och Svullo, den har jag verkligen sett fram emot. Det finns många klassiska klipp från den serien som jag inte sett på mycket länge, några har jag sett med Gamle Franken på VHS men det var längesen nu. "Nyheter för döva" och andra legendariska sketcher kommer snart att vara i min ägo, på dvd. Det kommer bli en trevlig helg nästa helg, då blir det Svullomaraton.

4. William Golding - Mina nior läser just nu "Flugornas herre", jag har just börjat läsa den för andra gången för att jag inte ska ha glömt några detaljer när det vankas bokdiskussion i början av nästa månad. Jag gillade boken skarpt när vi läste den på högstadiet i Kilafors och jag tycker fortfarande att det är en riktigt bra bok, det finns många intressanta saker att diskutera utifrån boken. Jag minns att det var tillsammans med Uno som vi fick läsa boken, vi fick även se den nyaste filmatiseringen. Det är inte många böcker jag minns från högstadiet, men "Flugornas herre" minns jag väl.

5. Björn Afzelius - Jag har i veckan suttit och jobbat på niornas nästa område, då har jag läst en hel del texter av Björn Afzelius. Han skrev väldigt bra och har många bra budskap i sina texter. Jag har inte läst hans texter så mycket förut, jag har aldrig lyssnat på honom speciellt mycket och aldrig riktigt satt mig in i vad han tyckte om saker och ting. En period på högstadiet lyssnade jag på Afzelius, men då brydde jag mig inte så mycket om vad han ville säga texterna, det var bara själva musiken som var intressant. Det är tragiskt att Afzelius gick bort så pass tidigt, han hade många år kvar då han kunde ha skapat mer bra musik och nått ut med sitt budskap till fler. Jag tror att många av mina nior kommer att gilla hans texter, en text som den till "Valet" kan man inte annat än uppskatta.

Dagens låt: Moneybrother - Nobody´s lonely tonight

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Gå in på Moneybrothers hemsida, där kan man lyssna på den kommande singeln "Dom vet ingenting om oss". Riktigt bra! En av dom bästa svenska låtar som gjorts i år. Den påminner lite om Thunder Road.

5:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

...Bjorn Afzelius en king.
Vill dock bara papeka att "valet" ar skriven av Mikael Wiehe...

5:25 AM  

Post a Comment

<< Home