Sunday, November 19, 2006

Veckans lista v.46

1. Morrissey - Jag vet inte vilken gång i ordningen den är som Moz hamnar på första plats på min lista, men det har varit lika välförtjänt varenda gång. Anledningen till den här veckans topposition är en dvd som jag köpte på tradera förra veckan, den heter Pasolini is me och innehåller Moz spelning på Rock am ring i somras. Jag har sett Moz live två gånger i år och nu fick jag äntligen en spelning från turnén på dvd, det ger mig chansen att när som helst kunna återuppleva lite av den känslan som fanns när jag såg honom. Känslan från den magiska kvällen i Karlstad kan ingen dvd i världen återskapa, inte heller känslan man fick i kroppen när extranumret "Last night I dreamt that somebody loved me" spelades på Hovet, men dte blir lättare att tänka tillbaka på de stunderna om man får hjälp av en dvd. En negativ sak med den här dvd:n var att man valde en spelning där inte spelade årets bästa låt, "Life is a pigsty". Filmen hade givetvis varit ännu bättre om man fått med det mästerverket.

2. Josef Fares - Jag var på skolbio i veckan, filmen vi fick se var Zozo. Jag gillar Josef Fares komedier, de är lättsamma och roliga. Zozo var allt annat än lättsam, men den var väldigt bra. Zozo är Josef Fares berättelse om ett barns flykt från krigets Libanon till Sverige. Man får både uppleva hur det är att leva i krig och hur det är att komma till ett helt nytt land där ingenting är lika som hemma. Zozo är en väldigt stark film och Fares visar att han klarar av att göra andra filmer än komedier, även om det finns roliga inslag även i den här filmen så är det verkligen i det som man minns när man tittat klart. Jag hoppas Fares fortsätter att göra bra filmer, han har hög kapacitet.

3. Daniel Sperrle - I torsdags skulle jag egentligen ha varit på bio, men eftersom jag jobbade över så hann jag inte iväg. I stället stannade jag hemma och tittade på hockey, det är inget som jag är speciellt ledsen över såhär i efterhand. Brynäs match mot Linköping var bland de konstigaste matcher jag sett. Linköping har överlägsna i stort sett hela matchen och det hade kunnat stå 4-0 redan efter första perioden, anledningen till att det inte var avgjort redan då var Daniel Sperrle. Den insats hans tod för i målet under matchen var helt makalösa, han gjorde räddningar som inte fanns. Att mota 51 av 52 skott är nästan obegripligt. På slutet av matchen var man knappt orolig över om Linköping skulle få in pucken, det kändes som om Sperrle inte kunde släppa in några skott. Sperrles insats ger honom en plats på veckans lista.

4. Kris Kristofferson - Idag är det fyra månader kvar till konserten på Cirkus. Jag har lyssnat en hel del på Kristoffersons nyaste skiva den senaste tiden, den håller hög klass. Spelningen på Cirkus kommer att bli ett minne för livet, även om jag inte lyssnat på Kristofferson i mer än ett år så har han verkligen blivit en av mina stora favoriter. Hans musik är fenomenal och hans texter är hur bra som helst. Tänk er själva att sitta i publiken när de första tonerna till den här låten börjar ljuda, mäktigt är bara förnamnet.

5. Andreas Westh - Bandysäsongen är full gång nu och det är redan nu tydligt att giffarna är klart mer stabila bakåt i år än på länge, anledningen till det är givetvis att Westh har kommit tillbaka. Han var riktigt bra mot byn i onsdags när jag var där och tittade och hade det inte varit för den enögde domaren så hade Bollnäs tagit en överraskande derbyvinst i den matchen. Westh är väldigt följsam i sitt försvarsspel och det känns väldigt säkert med honom som libero. Med honom i laget kan Bollnäs dessutom ha fjolårets libero Anders Spinnars som mittfältare och det ger den lagdelen extra styrka. Det ser bra ut i år, dte enda som saknas är en målskytt. Om giffarna hade en anfallare som satte sina chanser skulle det kunna räcka väldigt långt en sån här säsong när alla topplagen tappat.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Life is a Pigsty är verkligen mäktig live!

Har bara sett honom live en gång, men det var en upplevelse helt i sin egen klass. Oerhört glad att han inte hoppade över just den låten den gången. Den är bra nog i albumversion, men live slår den det mesta med hästlängder.

6:58 AM  
Blogger Tomas said...

Ja, den är verkligen overkligt bra. Han körde den både på Hovet och i Karlstad och det var hur bra som helst.

7:49 AM  

Post a Comment

<< Home