Tuesday, November 21, 2006

Fantasi

Mina nior håller på med grammatik nu, det är satsdelar som gäller för hela slanten. De är väldigt duktiga och det är givetvis bra, men det sätter min fantasi på svåra prov. Jag tycker det är skittrist att plocka färdiga uppgifter ur böcker, därför gör jag mina egna övningar. Efter flera veckor med satsdelar börjar det ta slut på fantasi till mina meningar, det märkte jag redan i helgen när jag skulle skriva ihop några extraövningar. I början går det ganska bra att spruta ur sig olika meningar där eleverna kan plocka ut subjekt, direkt objekt och sånt, men jag kan ju inte skriva om Liverpool, fotboll och Maradona hela tiden. När jag gått igenom hela min intressesfär så började jag skriva om eleverna i klassen, det gick också rätt bra, men efter det har det blivit lite svårare. De senaste meningarna jag skrev ner handlade om pektår, lyktstolpar, Spindelmannen och Scrubs, det är tur att arbetsområdet snart är över. Tyvärr har jag kvar att konstruera provet och då ska det helst vara begripliga meningar, det kommer att bli en rejäl utmaning. Det är mycket enklare att göra SO-prov, då har man något att gå efter. När man konstruerar grammatikprov har man ju alla ord i svenska språket att använda, då blir det svårt att välja. Jag brukar ha svårt att parkera på en parkering när många platser är lediag, då kan ni tänka er hur det är när jag ska välja bland alla ord i hela svenska språket. Det kommer säkert att sluta med att jag skriver om Morrissey, Liverpool och Maradona nu också.

Dagens låt: Kris Kristofferson - From the bottle to the bottom

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åh vad glad jag hade blivit om Morrissey hade nämnts i någon svenskuppgift/på ett prov! Eh... om jag hade upptäckt honom, då, vill säga.

12:15 PM  

Post a Comment

<< Home