Friday, November 24, 2006

Rockbjörnen

Jaha, då var det dags igen att dela ut rockbjörnen på skvallerpressens hemsida. Precis som tidigare gör jag mitt bästa för att mina favoriter ska prisas, så jag går in och röstar. Så här har jag lagt mina röster i år:

Årets svenska kvinnliga artist: Laleh - Visserligen kommer inte skivan förrän om några veckor, men den släpps i alla fall det här året. Live har jag sett Laleh två gånger i år, både på Gävle teater och nere vid Gasklockorna och det har varit riktigt bra. Jag har hört några av låtarna som kommer vara med på nya skivan och de håller hög klass. Lalehs skiva kommer säkert att vara bra och med tanke på att det inte finns speciellt hård konkurrens i den här kategorin så blir hon min vinnare. Mitt andrahandsval är Marit Bergman, jag har inte hört så mycket av hennes senaste skiva men hennes gamla material gillar jag och det blev jag påmind om på en blandskiva nyligen. Om Lalehs skiva kommit ut några veckor senare hade min röst hamnat på Marit.

Årets svenska manliga artist: Nikola Sarcevic - Konkurrensen är i princip obefintlig, jag har inte hört Moneybrother på svenska än så jag kan inte gärna sätta honom som vinnare. Sarcevics spelning i Gävle var högklassig och kom i ett läge då jag börjat misströsta, så även om jag inte hört hela hans nya skiva så får han min röst i den här kategorin.

Årets svenska grupp: The Concretes - Att deras sångerska lämnade bandet nyligen var en väldigt tråkig nyhet, jag gillar deras sound och tycker mycket om deras två skivor. Konkurrensen var inte direkt jättetuff, Gustav & the Seasick sailors låg närmast till hands efter Concretes.

Årets svenska låt: Laleh-Mamma - Jag har bara hört den här låten live och jag vet inte om den kommer med på skivan, men det är den bästa svenska låt jag hört i år.

Årets svenska skiva: The Fine Arts Showcase-Radiola - Christian Kjellvanders lillebror har gjort en riktigt bra skiva och det är den bästa svenska skiva jag hört i år.

Årets utländska artist: Morrissey - Aldrig har väl ett svar varit enklare att ge. Moz gjorde en suverän skiva och jag har även haft äran att uppleva två konserter med honom under året. Morrissey är årets utländska artist, utan tvekan.

Årets utländska grupp: The Streets - Vet inte om man kan klassa dem som en grupp, Mike Skinner är ju hjärnan bakom allt, men de får ändå min röst här. Deras senaste skiva var sämre än de tidigare två, men det finns många bra spår även på den här och det gör att de tar hem min röst före Placebo.

Årets utländska låt: Morrissey-Life is a pigsty - Kommentarer överflödiga, overkligt bra låt.

Årets utländska skiva: Morrissey-Ringleader of the tormentors - Kräver väl egentligen ingen motivering heller, en underbar skiva.

Dagens låt: Moneybrother - Ain´t gonna work

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Oj, jag hade ingen aning om att Laleh släpper en skiva i år, antingen så har det gjorts lite PR eller så har jag ingen koll alls.

Jag håller med om att det har funnits väldigt få bra manliga svenska artister i år, jag fick tänka länge för att överhuvud taget komma på någon. Jag röstade på Håkan Hellström trots att jag inte gillade hans "Nått blått..." så jättemycket egentligen. Dessutom gillar jag inte att han har blivit så extremt folklig. Det börjar bli lite allsång på skansen över honom.

Vi var ju rörande överens om Morrissey allafall ;) Men med tanke på hur folk brukar rösta så har han nog inte en chans i världen. Det blir väl nån popstjärna i klass med Justin Timberlake eller Robbie Williams som snor åt sig priserna som Morrissey förtjänar.

No it's just more lock jawed pop stars thicker than pig shit, Nothing to convey.

3:06 PM  

Post a Comment

<< Home