Saturday, November 11, 2006

Veckans lista v.45

1. Dirk Kuyt - Man får verkligen anstränga sig för att hitta positiva bitar i vårt spel nu. Visst, de senaste matcherna har vi vunnit hyfsat säkert utan att släppa in mål, men vi har spelat riktigt dåligt. Det finns ingen fantsi och ingen fart alls i spelet. När spelet inte fungerar så är det viktigt att göra mål på de chanser som kommer och då krävs det att man har en vass anfallare. Vi har inte haft en sådan spelare sedan Owens bästa dagar, men nu kanske vi fått en ny. Kuyt verkar ha en förmåga att stå på rätt ställe och det vittnar hans två mål förra helgen om. Dessutom sliter han över stora ytor och ser till att motståndarförsvaret för jobba ordentligt. Jag tror att han och Crouch kan komma att bilda ett bra anfallspar när de lärt känna varandra lite bättre. Bellamy har hittills inte visat någonting och jag hoppas att Rafa låter Kuyt och Crouch få mycket speltid tillsammans, speciellt i ligaspelet. I morgon är det match mot Arsenal och då hoppas jag få se KLuyt i målprotokollet igen.

2. Uno - I veckan fick jag min första skolkatalog som lärare. Det kändes lite konstigt att se sig själv på bilden bland de andra lärarna, men det är väl bara att vänja sig. Förhoppningsvis kommer jag att finnas med i skolkataloger många år framöver. När jag satt och tittade i katalogen kom jag till slut till min egen gamla högstadieskola. Nästan alla lärare som jag hade när jag gick på skolan fanns kvar, det var bara några som bytts ut. En som fanns kvar var min favoritlärare, Uno. Han är den absolut bästa lärare jag någonsin haft. Vi hade honom i svenska och det är inte många jag lärt mig så mycket av som av honom. En annan anledning till att jag gillade honom var att han var sig själv i klassrummet. Han kom till jobbet i sin Jethro Tull-tröja eller i sin Pink Floyd-tröja, han var inte som de andra lärarna. Trots att han var kortare än nästan alla killar i klassen så hade vi stor respekt för honom. Jag minns väl en gång när Bröll inte vill byta plats i klassrummet, då gick Uno fram till honom, lyfte upp stolen och bar honom till den andra sidan. Sedan ajg själv började att jobba som lärare har jag fått vara med på några konferenser där Uno också deltagit och det har varit lärorikt. Vi hade bra lärare i högstadiet, men Uno var utan tvekan den bästa.

3. Nikola Sarcevic - Jag har redan skrivit en hel del om gårdagens konsert, så egentligen behöver jag motivera varför Sarcevic återfinns på den här veckans lista. Det var väldigt roligt att gå på konsert och det var en trevlig lokal, jag hoppas verkligen att arrangörerna fick blodad tand och fortsätter att annordna spelningar. Det finns mycket bra musik i Sverige och även vi i Norrland förtjänar att få höra den live. Konserthuset har gjort ganska trista bokningar hittills i år, Anna Ternheim vore rätt kul att se, men annars är det inget som har lockat. DiLeva och Bo Kaspers har nog spelat på konserthuset 3-4 gånger vardera sedan jag flyttade hit, så det kanske är dags att försöka tänka om. Ett tips är att boka in Weeping Willows till konserthuset efter jul, då kommer jag att köpa biljett.

4. Tobey Maguire - Jag har alltid gillat marvels serier, det kanske inte kommer som någon överraskning, och nu är det snart dags för den tredje delen i filmserien om Spider-Man. Spindelmannen var den första av mina favoriter i marvels värld, jag upptäckte honom innan jag upptäckte Wolverine, Daredevil och Punisher, och jag har haft krav på de filmer som gjorts. Den fösta filmen var en liten besvikelse, men jag blev inte besviken på Maguires insats som Peter Parker. Nu är det alltså dags för film nummer tre och det har kommit ut en ganska lång trailer. Jag har tittat igenom trailern två gånger och jag är både nöjd och missnöjd. Nöjd med att det verkar bli en hel del action i filmen och nöjd med hur Sandman ser ut. jag är väldigt missnöjd med att man än en gång måste slänga in Spider-Man framför en vajande amerikansk flagga, det fanns med i den första filmen också och det var en av de saker som jag störde mig mest på. Det verkar tyvärr bli en hel del kärleksproblem även i den här filmen. Även om Peter Parker har samma problem som oss vanliga människor så tycker jag att man lagt lite väl mycket tyngd vid det i de två tidigare filmerna och det verkar bli så den här gången också. Hur som helst, Maguire är en bra Spider-Man och förtjänar en plats på listan.

5. Jonas Hassen Khemiri - Jag har varit dålig på att läsa böcker på sistone, det har mest blivit böcker med anknytning till arbetet. Förr brukade jag alltid läsa innan jag somnade, men nu är jag oftast så trött när jag ska sova att jag slocknar på en gång. Efter att ha hört Khemiri prata i måndags blev jag i alla fall väldigt sugen på att läsa hans böcker. Jag passade på att köpa hans nyaste verk och har nu börjat att läsa. Boken är väldigt underhållande, nu har jag inte kommit så långt i den, men det jag läst hittills verkar lovande. Det var första gången jag var på en författarkväll inne i Bollnäs, men jag ångrar inte att jag följde med storasyster dit. Det är bra att bli påmind om vilket utbyte man kan få av att läsa en bok. Även om jag kommer att få göra några avbrott i läsandet av Khemiris bok för att hinna med att läsa igenom och förbereda samtalen till mina elevers klassböcker så tror jag att jag kommer att ta mig igenom den ganska snabbt, sen ska jag ge mig på "Ett öga rött".

Dagens låt: Interpol - Narc

0 Comments:

Post a Comment

<< Home