Saturday, October 28, 2006

Veckans lista v.43

1. Diego Maradona - Nu börjar Gud bli aktuell igen, tydligen ska den mindre framgångsrika fotbollsnationen Honduras hört sig för med honom om hans intresse att ta över som förbundskapten för landets lag. En sak är säker, om Maradona tar över Honduras kommer jag att börja följa deras resultat ingående. Maradona har kanske ingen lysande tränarkarriär bakom sig, men han är störst i fotbollsvärlden och att få honom tillbaka in i världsfotbollen vore stort. Jag satt idag på förmiddagen och tittade på klipp från hans egen talkshow. Det var jätteroligt att se honom sitta i soffan och prata med olika kändisar, det negativa var att allt var på spanska. Jag kan inte ett ord spanska, så det gav mig inte speciellt mycket att lyssna på intervjuerna. Trots att jag inte fattade ett jota av vad de sa fick de här klippen mig på gott humör. Maradona har alltid den effekten på mig, så fort jag ser honom på gott humör i något sammanghang så blir även jag på gott humör. Maradona har fått ta så mycket skit genom åren, mycket mer än han gjort sig förtjänt av. Nu verkar han vara tillbaka på fötter igen och det tycker jag är förbannat roligt.

2. Nikola Sarcevic - Som jag har klagat på musiklivet i Gävle. Cityfesten var en orgie i skitmusik och de spelningar som varit i stan de senaste månaderna är itne heller något som imponerat. Visst, Marit Bergman är bra och den spelningen hade jag nog sett om inte annat kommit upp, men annars har det varit väldigt tunt med konserter. Det har varit ganska knackigt här i Gävle sedan jag flyttade hit, men det brukar åtminstone vara två bra konserter varje år, det här året har det sett mörkt ut länge. Eftersom det inte blev någon Arvikafestival för första gången på fem så ligger jag lite efter i konsertantal i år. Det är en av anledningarna till att jag blev väldigt glad när jag såg affischer med Nikola Sarcevics bild på stan idag. Sarcevic är mest känd som sångare i Millen Collin, men jag tycker bättre om hans solomaterial. Hans förra skiva var en mycket positiv överraskning, med guldkorn som "You make my world go around" och "Lovetrap". Lite smådeppig singer-songwritermusik, klart i min smak. Jag skulle ha sett honom tillsammans med resten av Millen Collin i Umeå för två år sedan, men min skadade fot gjorde då att jag åkte hem tidigare. Nu får jag i stället chansen att se honom solo här i Gävle, mycket positivt. Priset för spelningen här skulle tydligen vara 60 kr. 60 kr är fanimej gratis när det handlar om en konsert med en skicklig artist. Alla som bor inom rimligt avstånd till Musikhuset i Gävle borde hänga på dörren om två veckor, då är det dags.

3. Andreas Dackell - Min barndomsidol gör mycket bra ifrån sig i elitserien nu. Hans spel i boxplay är så bra att till och med skvallerpressen har börjat skriva om hans insatser med en man mindre på isen. Dackell blev min idol när han avgjorde SM-finalen till Brynäs fördel 1993, så det var ett tag sen nu. Jag har aldrig varit speciellt hockeyintresserad och Dackell är nog den enda idol jag haft inom den sporten, därför är det extra roligt att det går bra för honom nu. Jag ska nog försöka pallra mig bort till Halstablettshallen några gånger till i år, att se en Dackell i form kan vara värt lite pengar.

4. Sacha Baron Cohen - Jag tror jag har sett en minut av det jobb han gjort som Borat, men det är inte anledningen till att Cohen är med på listan. Anledningen till att han är med är inte heller hans karaktär Ali G, som jag hade jäkligt svårt för tills jag såg intervjun med Beckhams. Anledningen till att Cohen är med på veckans lista är att han i en intervju hånade Mel Gibson och dennes idiotiska kommentarer om judar. Det är bra att känsidar överallt går ut och visar vad de tycker om den skit som Gibson kläckt ur sig. Cohen visar vad han tycker och det ger honom en plats på listan.

5. John Johnston - Johnston är mannen som grundade Lagavulin Distillery, där görs väldigt god whisky. Idag köpte jag på mig min första Lagavulin och det är inget jag ångrar, trots att den kostade en hel del. Väldigt rökig och en liten gnutta kärsmak, precis i min smak. Den här whiskyn kommer jag att dra ut på, den är riktigt fin. Någon gång i framtiden ska jag se till att gå en kurs i whisky så att jag lär mig mer om smaker, lagring och grejer. Jag, RajRaj, Jeltsin och några till hara tidigare pratat om att köpa in oss på en tunna i Mackmyra, då gäller det att ha koll. Nu har jag i alla fall så pass bra koll att jag vet att Lagavulins 16-åriga är mycket god.

Dagens låt: Nikola Sarcevic - Goodbye I die

0 Comments:

Post a Comment

<< Home