Saturday, July 01, 2006

Veckans lista v.26

1. Gianluca Pessotto - Jag har ingen aning om vad som ligger bakom händelsen där Pessotto hoppade/ramlade ner från en balkong och numera svävar i livsfara, men en sak är säker och det är dne italienska fotbollen verkligen är sjuk nu. Jag tror inte att det är en tillfällighet att Juventus sportchef är med om en sådan här händelse bara dagarna innan rättegången som kan köra ner klubben i seriesystemet sätter igång. Nu har jag aldrig varit ett större fan av italiensk fotboll, förutom när Maradona spelade i Napoli såklart, men Pessotto är en spelare som jag alltid gillat. Mitt första intryck av honom fick jag på CM2 94/95 där han var spelets kanske bästa vänsterback, det var en spelare man aldrig sålde. I verkligheten har hans inställning ofta imponerat på mig, han kan spela i princip överallt och satte alltid laget i första hand. Jag hoppas att Pessotto överlever och att man verkligen reder upp i den italienska fotbollen.

2. Jean-Claude Van Damme - Härom dagen köpte jag Van Dammes ny film, "Second in command", men jag har ännu inte sett den. Anledningen till Van Dammes placering på listan är en film som gick på tv tidigare i veckan, en klassiker från min barndom, "Universal Soldier". Det är en film som jag sett fruktansvärt många gånger. Kampen mellan Van damme och Dolph Lundgren är väldigt underhållande och för att vara en Van Damme-film verkar den vara väldigt påkostad också. Dolphs karaktär är cool och har en del kommentarer som man minns, t.ex "I´m all ears". Van Damme gör det han är bra på i filmen, nämligen är tyst och slåss, inga onödiga kommentarer. Han byter till och med ansiktsuttryck någon gång i filmen och det hör inte till vanligheterna. Uppföljarna som gjordes till "Universal Soldier" var usla, men det kan itne ta ifrån den första filmen att den faktiskt är en jäkligt bra actionfilm.

3. Tobey Maguire - Den första trailern till Spider-Man 3 finns ute nu och den verkar faktiskt lovande. Den första Spider-Man-filmen var en besvikelse, jag tyckte den var okej men inte mer. Tvåan var ett steg i rätt riktning, mycket tack vare Alfred Molina som spelade Dr.Octopus. I trean kommer det vara tre skurkar och det finns en risk att det blir lite för många, men å andra sidan brukar det funka i serien så det borde kunna funka på film också. Tyvärr måste de ju alltid presentera skurkarna mer ingående i en film eftersom alla kanske inte läst tidningen, sådant tar mycket tid från filmen. Hur som helst tycker jag att Tobey Maguire är väldigt bra som Spindelmannen, han är lik Peter Parker både till sätt och utseende. Både Maguire och Kirsten Dunst passar perfekt i sina roller och det gör att det känns positivt inför den tredje filmen. Att dessutom den svarta dräkten kommer med i bilden här positivt, jag har alltid tyckt att den är coolare än den klassiska Spindelmannendräkten. Jag tror att det här kommer bli den bästa filmen i serien.

4. Craig Bellamy - Sommarens första stora värvning blev en spelare som jag aldrig gillat. Jag har alltid sett på Craig Bellamy ett egoistiskt problembarn, men ju mer jag läst om värvningen desto mer positiv blir jag till köpet. Bellamy är Liverpool-fan sedan barnsben och det borde betyda att han sköter sig här i klubben. Dessutom tror jag inte att Rafa skulle värvat honom om han inte var helt övertygad om att Bellamys psyke inte kommer bli ett problem. De andra spelarna i laget är positiva till värvningen, nu får vi in speed i anfallet också. Välkommen till världens bästa klubb Craig Bellamy!

5. Stefan Thordarson - Peking har börjat en aning knackigt i ligaspelet och ligger tyvärr ganska långt bakom ÖSK och TFF i toppen av superettan. Segern mot Väsby senast var därför enormt viktig och de två målen som Thordarsom gjorde var mycket betydelsefulla. Jag hoppas Thordarson fortsätter att göra mål, för de närmaste omgångarna kommer vara avgörande för huruvida Peking kan blanda sig i toppstriden eller ej. Peking ska vara i allsvenskan och nu är det dags att visa det!

Dagens låt: Morrissey - I will see you in far off places

0 Comments:

Post a Comment

<< Home