Thursday, May 25, 2006

X-men - The last stand

Att säga att jag längtat efter den här filmen är en rejäl underdrift, varenda gång jag varit på bio det senaste året har jag tänkt att det börjar närma sig X-men. När man längtar så mycket efter en film piskas förväntningarna upp till en nivå som är väldigt svår att uppnå. När jag kom ut från biografen efter att ha sett X-men 2 hade jag ett leende på läpparna och var lycklig över att ha sett den kanske bästa film jag någonsin sett på bio, när jag kom ut från bion igår var jag nöjd, men känslan var inte lika magisk som förra gången.
Jag börjar med det positiva och då måste jag börja med att nämna Kelsey Grammer. Grammer spelar Beast och det är verkligen som om han är född till att göra den rollen. Jag skulle aldrig kunnat tänka mig Frasier i en actionfilm, men när jag hörde att han skulle spela Beast kändes det genast klockrent. Beast och Frasier har en del drag gemensamt och detta sköter Grammer helt perfekt. Han ger Beast precis de drag han har i serien och hans röst är precis den röst jag tänkt mig att Beast skulle ha. När han sedan slåss är det hur coolt som helst, det kanske inte ska tillskrivas Grammer så mycket, men karaktären är perfekt.
Wolverine är som vanligt den stora behållningen i filmen. När han löper amok i skogen känns det verkligen X-men, just det är mitt allra första intryck av X-men, en galen Wolverine. Jackman är som vanligt kanon i rollen, men han ser lite äldre ut än tidigare. Det är iofs bra, Wolverine i serien är ju ingen ungdom. Det var skönt att man inte givit honom för många komiska kommentarer, jag vara orolig för det innan.
Jag gillade verkligen danger room, det var bra gjort och såg ut precis som jag föreställde mig det. Att man dessutom hade med Wolverines och Colossus specialare var väldigt bra. Colossus skulle dock haft en liten större roll för att jag skulle vara riktigt nöjd med den karaktären.
Storm fick vara med och slåss lite på allvar i den här filmen och det var på tiden. Hon är en av seriens viktigaste karaktärer, men i förra filmen kom hon i skymundan.
Iceman åkte aldrig isbana, men han blev i alla fall helt till is och det var mycket positivt. Han som spelar Iceman ser lite mesig ut och han höjde sig rejält när han förändrades. Konflikten mellan Pyro och Iceman kunde dock utvecklats.
Nu kommer jag till de bitar som jag var lite besvikna på:
Ben Foster var perfekt som Angel, men han fick ju ingen plats alls i filmen. Hans tid på duken var inte speciellt stor och en sådan karaktär hade man kunnat göra mycket mer av. Nu gjorde han varken från eller till i handlingen och det var synd. Man borde givit honom några minuter till och givit honom tid att utvecklas. Detsamma gäller för Shadowcat.
Juggernaut var en besvikelse. Jag tyckte Vinnie Jones var en perfekt skådis att spela honom, av den anledningen att Vinnie Jones alltid håller käften i sina filmer. Därför blev jag besviken på några av de töntiga kommentarer som Juggernaut var tvungen att säga, nu blev han lite töntig i stället för att bli cool.
Jag tycker också att man behandlar några av de mest legendariska karaktärerna respektlöst, men fokuserade så mycket på Phoenix att några andra nästan kastades bort. Nu var Famke Janssen perfekt som Phoenix, men jag tycker man gick lite fort fram på vissa håll. Jag saknade också elden kring Phoenix, det är en av de saker som gör henne häftig men fanns inte alls med i filmen.
Nu låter det kanske som om jag inte gillade filmen, men det gjorde jag. Jämfört med alla andra actionfilmer som gjorts de senaste 15 åren är den ett mästerverk, men jämfört med de två första filmerna i den här filmen är den inte riktigt lika bra. Mitt betyg till X-men - The last stand blir: TTTT

Dagens låt: Pelle Carlberg - Go to hell Miss Rydell

0 Comments:

Post a Comment

<< Home