Saturday, May 27, 2006

Festivalsommar

De senaste åren har jag jobbat på Arvikafestivalen, det har varit ett stående inslag i mina somrar. Nu har Bocken, som fixar jobbet, annat för sig så det kommer inte att bli någon resa ner till Nästannorge i år. Egentligen gör det inte så mycket, visst är det en del band som jag skulle vilja se men det är inget stort band som jag är speciellt intresserad av. Jag har länge trott att Clapton i Globen skulle vara den enda konsert jag skulle får se i sommar, men härom dagen bestämde jag och syrran att vi ska se till att komma iväg på en annan festival. Man skulle kunna tro att vi är avskräckta från att åka på festival i Dalarna efter vårat besök i Säter. Folket som man såg där gav inte direkt mersmak, snarare tvärtom.
Trots det har vi nu bestämt oss för att åka till Borlänge på festival och det ser jag redan nu fram emot. Det är några band på festivalen som jag verkligen inte hade räknat med att få se i sommar. The Cardigans spelar på festivalen och det ska bli väldigt kul att se dom. Jag såg dom två gånger på förra turnén, bland annat här i Gävle. Den spelningen var grymt bra, men publikmängden var pinsam. Det bevisade att folk i Gävle är helt smaklösa när det gäller musik. Det ska bli intressant att höra Super Extra Gravity-låtarna live.
Thåström ska också spela i Borlänge, nu har jag knappt hört hans nya skiva men det är alltid kul att se en sådan legend live. Man vet ju inte hur mycket han tänker turnera framöver, det gäller att ta varje tillfälle i akt.
Den kanske största anledningen till att åka till Borlänge är ändå Dia Psalma. Jag dyrkade dom när jag gick på högstadiet, Gryningstid var den enda skiva jag lyssnade på under en hel sommar. Jag såg dom två gånger i mitten av nittiotalet och har inte räknat med att få se dom igen, men nu ges chansen och då måste den tas. Det blir till att damma av dom gamla punkskivorna och återväcka gamla minnen innan det är dags för konserten. Jag hoppas att de fortfarande håller den kvalitet de höll på nittiotalet, då kan det bli en väldigt bra spelning.

Dagens låt: Kris Kristofferson - Me and Bobby McGee

0 Comments:

Post a Comment

<< Home