Wednesday, April 19, 2006

Vågar man hoppas?

Läste en lovande artikel i arbetarbladet, den handlade om Eskobar. Där stod det att Eskobars kommande skiva skulle vara mer avskalad än de två senaste, tillbaka till rötterna. Den skulle dessutom vara inspelad live i studion. Jag tycker det låter väldigt intressant. Eskobars första skiva är en väldigt bra skiva som jag fortfarande gillar många låtar på, de skivor som kom efter är däremot något som jag inte riktigt vill kännas vid. När deras andra skiva kom blev jag ruggigt besviken, från att ha varit ett intressant band som spelade tillbakalutad deppop så lät man som vilket mtvpopband som helst. Alla låtarna lät lika och det var ingenting som föll mig i smaken, jag minns att det var någon recensent som beskrev skivan som hissmusik och det var en passande beskrivning på den otroligt trista skivan.
Jag lyssnade inte igenom skivan många gånger och den enda låt jag minns är duetten med Heather Nova, som visserligen var helt okej men inte i klass med första skivan. När nästa skiva kom hade jag gett upp hoppet om Eskobar, de lät trista och hade inte kvar en gnutta av känslan som fanns i "Good day for dying" och "Sun in my eyes" från första skivan. Jag brydde mig inte ens om att gå och lyssna på skivan på musikaffären i stan, jag hörde ena singeln och det räckte för att jag inte skulle vilja höra mer. Eskobar var ett avslutat kapitel för mig, i alla fall trodde jag det innan jag läste arbetarbladet idag. Jag hoppas verkligen att Eskobars nya skiva låter som den första de gjorde, när de fortfarande lät intressanta och då de fortfarande gjorde låtar som kändes äkta och inte plastiga. Deras första skiva var inte alls lika komersiellt gångbar som de två senaste, men den var fan så mycket bättre och det tror jag att de själva har insett också. Nu när de startat eget bolag kan de göra den musik de vill och om den här skivan håller hyfsad klass kommer den nog att finnas i min skivsamling i framtiden.

Dagens låt 2: Eskobar - Good day for dying

0 Comments:

Post a Comment

<< Home