Saturday, April 15, 2006

Tomas vs.Trafiken

Det är inte många saker som kan göra mig riktigt arg. Jag blir väldigt arg när jag spelar pingis, jag blir väldigt arg när Liverpool släpper in mål, jag blir fruktansvärt arg när Liverpool förlorar och jag blir ofta väldigt arg när jag kör bil. Förra helgen skrev jag ett inlägg här som hade med trafik att göra, nämligen dte om idioten som höll på att krocka med våran buss, ilskan jag kände då var utan tvekan befogad. Ibland känns det som att jag blir obefogat arg när jag är ute i trafiken. Det finns dock så väldigt människor i Sverige som inte borde få sitta bakom en ratt och när man kommer i närheten av sådana är det svårt att hålla humöret uppe.
I förrgår var jag och handlade med storasyster, på vägen därifrån kom jag till en rondell. Det var ganska mycket trafik så jag fick stanna och vänta på en chans att åka in. Chaufförer med intelligens, som jag, brukar blinka när man åker ur en rondell, annars är dte svårt för bilarna som är på väg in att veta när man ska åka och när man bör vänta. Den här gången var det tydligt att en av puckona i rondellen hade missat den frågan på sin uppskrivning för 45 år sedan. Han kom och körde ganska sakta, men ändå för snabbt för att jag skulle våga svänga ut framför honom. Precis när han var framme vid min infartsplats så svängde han, utan att blinka såklart. Eftersom det var så mycket trafik hann jag inte svänga in i rondellen innan nästa bil kom, men om den där mindre klipska personen hade blinkat hade jag utan problem kunnat svänga in och sedan köra vidare. Han försenade nu mitt liv med 30 sekunder och det var väldigt onödigt.
Det där är ett typexempel på hur trafiken kan göra en förbannad. När jag åker E4 mellan Kilafors och Gävle så kan jag räkna med att åtminstone komma i närheten av en galning som ska testa att köra om i lägen som ingen normalt funtad person skulle försökt i. Det är lika irriterande varje gång. Det finns massvis med exempel på händelser i trafiken som kan göra att man blir förbannad, men jag tänker inte sitta här och rabbla upp dem. Dels för att det skulle ta lång tid och dels för att jag redan nu börjar bli lite irriterad inombords när jag tänker efter på hur jäkla frustrerande det kan vara.
Tur i alla fall att jag är en prickfri bilchaufför som ingen kan bli irriterad på.

Dagens låt: Morrissey - Why don´t you find out for yourself

0 Comments:

Post a Comment

<< Home