Friday, April 14, 2006

Veckans lista v.15

1. Quentin Tarantino - Igår såg jag, Kusen och Hasse Holmqvist en film som hette "Old man", på fodralet stod det att det var filmen som Tarantino önskade att han hade gjort. Det var ett uttalande som någon recensent hade gjort och jag tror inte att Tarantino känner så, och dte borde han inte heller. Nog för att filmen var underhållande, men den var inte i klass med det som Tarantino gjort. Tarantino är nog min absoluta favoritregissör och en stor anledning till det är "Reservoir dogs". Scenen där Michael Madsen torterar polisen i takt till musiken på radion är en genial scen, det är egentligen äcklig tortyr men som Tarantino visar det blir det en fröjd att se. Rollistan med Tim Roth, Michael Madsen, Steve Buscemi, Harvey Keitel och Chris Penn är klockren, det finns helt enkelt inga brister i filmen. Tarantinos senaste filmer, Kill Bill 1 och 2, är också filmer som är helt suveräna. Dialogen är riktigt bra och fightingscenerna är imponerande, lägg till det att det, som vanligt I en Tarantinofilm, är bra musik. Bills utläggning om Superman och Clark Kent i slutet av filmen är en höjdare och är ännu ett bevis på vilket geni Quentin är.

2. Robert Paulig - Ett okänt namn för de flesta, det var okänt även för mig fram till min vistelse i Stockholm. Det är är nämligen mannen bakom de suveräna kaffebönorna som jag införskaffade på en affär på Söder i Stockholm. Tydligen har denne Paulig startat en firma i Finland som tar fram olika sorters kaffebönor och den sorten jag köpte var grymt god. Om jag visste vad killen i affären som tipsade mig hette skulle han ligga med på listan i stället, men eftersom det är Paulig som fixat fram bönorna förtjänar han en plats här.

3. Scott Adams - Jag låg igår och läste lite Dilbert och det går helt enkelt itne att läsa denna serie utan att skratta. Skämten är precis på min nivå, precis lagom sjuka. Dilberts resor till Albylien är alltid hejdlöst roliga, det är visserligen resten av serien också, men albylierna är verkligen underhållande. Det skulle vara intressant att veta hur pass mycket av serien som bygger på Adams egna erfarenheter, jag hoppas för hans skull att det inte är så mycket.
Det är tydligt att det går att göra mycket roligt om kontorister, världens roligaste serie(Dilbert), världens roligaste tv-serie(The Office) och världens näst roligaste film(Office space) utspelar sig alla på kontor.

4. Martin St.Louis - Jag är inte speciellt intresserad av NHL och det är inte heller därför denne tampaspelare finns med på listan, anledningen är i stället de goda insatser han gjorde igår när jag, Kusen och Hasse Holmqvist hade hockeykväll och spelade NHL 2004. Jag krossade dom totalt och St.Louis var kvällens lirare, han är liten, snabb och gör massvis med mål. Gorbatjov anskyr att spela mot mig när jag är Tampa och den stora anledningen till det är St.Louis. Eftersom spelaren är så kort så blir han svår att tackla och däför är det lätt att komma i läge med honom. Ska man slå mig när jag är Tampa ska man göra en väldigt bra match, ha en väldig massa tur och dessutom tajma in en dag när jag är ur slag.

5. Jamie Carragher - Liverpools hjärta måste överleva bortamatchen mot Blackburn i morgon utan skada. Senast när jag var till Anfield och njöt av fotbollen som spelas där var Carra skadad, det var en flåbuse i Blackburn som skadat honom och jag fick således inte se min stora idol. Därför hoppas jag nu verkligen att han klarar sig helskinnad från matchen i morgon, jag vill se honom i aktion när jag åker till Anfield för andra gången om två veckor.

Dagens låt: Morrissey - On the streets I ran

0 Comments:

Post a Comment

<< Home