Tuesday, January 31, 2006

Vem har lurat alla barnen?

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av föreställningen jag var på igår, men att det skulle vara så oerhört bra hade jag inte på långa vägar trott. Det som Laleh och Kalle Haglund bjöd på igår var en show som verkligen berörde. På förhand hade jag nog mest väntat mig att få njuta av Lalehs röst, att poesin skulle vara speciellt rolig trodde jag inte. Men där bedrog jag mig rejält, Kalle Haglund var onekligen en fascinerande bekantskap. Hans dikter var oftast av det slag att man till en början satt och log och småskrattade åt hans fyndiga betraktelser, men helt plötsligt sade han något som fick än att sätta skrattet i halsen. Han tog upp viktiga saker på ett sätt som var enkelt att förstå, utan att använda sig av ord och språk som man som publik inte kan ta åt sig. Det han sade gick verkligen in på en gång och gav en tankar som satt kvar i huvudet efter föreställningen. Han fick en verkligen att tänka efter. Mycket av det han sade var sorgligt, men samtidigt är helt sant. Hans ord om att barn och vuxna som saknar trygghet kommer jag minnas länge. Det var precis efter dessa ord som Laleh började spela sin första livelåt, det var en ny låt som jag gillade skarpt. Lalehs röst är verkligen unik, den är nästan förhäxande vacker. Ibland blir sången så fin att man får svårt att lyssna på texterna, som håller en minst lika hög klass som själva sången. Den spontanitet som jag tycker gjort mycket av de konserter jag sett med Laleh tidigare till speciella upplevelser fanns kvar även den här gången, trots att man oftast tag upp viktiga och allvarliga ämnen. Det fanns alltid tid över till extrakommentarer och stepdans, detta gjorde att hela showen blev lättare att ta åt sig och man kände att de låg på ens egen nivå. Inget svårt intränat språk utan bara enkelt och tydligt utan att verka överdrivet seriös. Jag har ibland den bilden av poeter att de tar sig själva på alltför stort allvar och det var därför skönt att se dessa två olika typer av poeter framträda på ett så här avslappnat sätt. Jag är väldigt glad att jag fick chansen att se det som visades igår och jag skulle önska att alla gick och såg Lalehs och Kalles föreställning. Det är de utan tvekan värda!

Dagens låt: Laleh - Storebror

0 Comments:

Post a Comment

<< Home