Friday, October 28, 2005

World Cup

I helgen börjar bandysäsongen på allvar, det är nämligen World Cup i Ljusdal och det brukar vara ett första tecken på hur lagen står inför säsongen.
Bollnäs har inlett turneringen med två segrar och det verkar ganska lovande, men i natt är det match mot byn och det kommer bli riktigt tufft. Edsbyn är, tyvärr, bra nu och där finns det risk för den första torsken.
Bandy är väldigt speciellt för oss hälsingar och speciellt för oss från trakten kring Bollnäs. Alla, och då menar jag alla, har koll på hur det går i bandyn och det finns inget som är i närheten av att vara lika populärt i trakten. Annandagsderbyt mot Edsbyn är höjdpunkten på säsongen och hur dte än går i den matchen är det alltid fest. Jag och farsan var till Edsbyn på derbyt för några år sedan, då var vi på plats nästan två timmar innan matchstart och fick ändå stå på en snöläktare bakom ena målet, sånt tryck var det på platser. Bandyn är som en egen hälsingereligion och annandagen är den stora högtiden.
Förra sässongen missade jag två eller tre hemmamatcher för Giffarna, trots att jag har nästan 20 mil tur och retur att åka för att se matcherna. Belöningen kom dock i slutspelet där Bollnäs skrällde och slog ut Västerås på ett ruskigt övertygande sätt. Blir det samma utdelning den här säsongen också vore det kanon, men först gäller alltså World Cup och där är jag nööjd om giffarna når semifinal och gör bra ifrån sig på tv i morgon.

Dagens låt: Freddie Wadling - Måla mitt minne

0 Comments:

Post a Comment

<< Home