Monday, October 17, 2005

Vintertecken

Idag var första morgonen i höst som jag var tvungen att skrapa rutorna på bilen innan jag åkte iväg på morgonen, ett tydlig tecken på att det snart kommer att vara vinter. Jag fick en liten hint om att det snart är vinter igår när jag var på fotboll, det var ruggigt kallt under de sista 25 minuterna i Gefles match och det kändes nästan som om det skulle börja snöa snart.
Jag har egentligen inte speciellt mycket emot vinterna, tycker det är en ganska trevlig årstid så länge det inte är alldeles för kallt ute. Det finns en del saker som gör att vintern är en klart överkomlig årstid:
-Premier league. Det är matcher hela tiden under vintern och så länge det går bra för Liverpool är vintern en suverän tid på året. När det går mot Liverpool är vintern förbannat mörk.
-Bandyn. I november börjar Bollnäs GIF sin säsong i elitserien och efter fjolårets semifinalplats ska det bli väldigt intressant att följa dem i år. Bandyn är en naturlig del av vintern och om det så är 20 grader kallt så är det inte för kallt för bandy.
-Weeping Willows. I november är det dags för konsert med WW i Uppsala och det är något jag verkligen ser fram emot.
-Nya skivor. Kjellvander, Cardigans, WW, Neil Young, Clapton, ja listan kan göras lång över intressanta skivor som kommer lätta upp vintermörkret för mig. Läste i den tidning hemma i Kilafors att det sämsta man kunde göra under hösten var att lyssna på WW, det skulle medföra höstdepression. Jag tycker dock det är tvärtom, WW lindrar all höstdepp och deras musik är ett perfekt soundtrack till hösten.
-Mörka nätter. För mig som är bra på att vakna tidigt är det bra att det blir mörkare på nätterna, det medför att jag kommer kunna sova längre om morgnarna än jag gör under sommaren.
-Apelsiner och mandariner. De blir fruktansvärt mycket godare på vintern och så mycket c-vitamin som jag får under vintern är jag inte i närheten av under resten av året.
-Jul. Årets tveklöst roligaste högtid är under vintern och julen är något som jag ser fram emot varje år. Julgodis, julmat, julklappar, julklappsrim och julafton är ord som väcker positiva känslor.

Självklart finns det negativa sidor med vintern, exempelvis kalla promenader hem från krogen, rutskrapande morgnar, hala vägar, snö, dåliga äpplen på ica och uppsatsskrivande, men de positiva sakerna väger verkligen upp de negativa.

Dagens låt: Freddie Wadling och Nina Persson - Flyg min väg

0 Comments:

Post a Comment

<< Home