Thursday, October 27, 2005

Gammal man med torra läppar

Idag har jag varit och jobbat på min gamla högstadieskolan i Hälsingland, det är alltid lika lärorikt.
Idag lärde jag mig att man alltid ska ha lypsyl med sig när man ska undervisa vintertid. Detta lärde jag mig redan första lektionen, då skulle jag nämligen ha högläsning för en sexa. Ni kan ju tänka er hur lätt det är att sitta och läsa högt utr en bok i femtio minuter med läppar torra som sandpapper. Jag kom direkt från kylan ute in i värmen och efter ett tag kände jag att jag skulle behöva lypsyl, jag brukar faktiskt ha ett i fickan på vintern, men idag har jag självklart glömt bort det. Resten av lektionen blev något av en pärs, jag var tvungen att försöka läsa så bra som möjligt trots att jag verkligen var störd av läpproblemet. Nu har jag i alla fall lärt mig en läxa till nästa gång.
Jag blev idag också smärtsamt påmind om att jag börjar bli gammal. Idag undervisade jag nämligen en gammal klasskompis lillebror, en av mina kompisars kusiner, en gammal grannes lillebror(visseligen också min gamla granne), en gammal fotbollskompis lillebror och en av morsans syjuntekompisars dotter. Alla dessa är sådana som jag såg som små barn när jag själv bodde hemma, nu satt de plötsligt i skolbänken i åttonde klass. Med tanke på att de blivit så pass mycket äldre än senast borde jag också blivit några år äldre. En tröst är i alla fall att hur gammal jag än blir kommer syrran alltid vara tre år äldre, att jag alltid kommer vara några månader äldre än en gammal Frank får jag försöka leva med.

Dagens låt: Christian Kjellvander - Juanita

0 Comments:

Post a Comment

<< Home