Saturday, October 22, 2005

Faya

De senaste dagarna har det blivit mycket skrivande om musik här, men det har en logisk förklaring. Jag lämnar knappt lägenheten om dagarna nu när jag skriver uppsats, så det blir en hel del musiklyssnande. Igårkväll hade jag i alla fall lite annat för mig, vi hade filmkväll hemma hos mig. Det var jag, Gamle Franken, Kusen, Fugelsang, RajRaj, RajRajAnna och RajRajAnnas syster som hyrde The Ring 2. Utan att gå in alltför noga på filmen kan jag säga att den inte var i närheten av den första filmen och en del saker störde jag mig rejält på. Exempelvis var det en scen med hjortar som drog ner betyget, precis som den töntiga kommentaren som Naomi Watts vräker ur sig i slutet. Ettan var ganska bra, väldigt bra för att vara rysare till och med, men det här var en tämligen medioker film.
Nu ska jag återgå till till musiksnack igen, för i dagarna har jag nämligen skaffat Christian Kjellvanders nya skiva, Faya. Den är helt i klass med hans förra skiva, och det är inget dåligt betyg. En av låtarna på skivan är Roaring 40´s, det kan mycket väl vara den bästa låt som gjorts i år. Kjellvander sjunger här tillsammans med Nina Persson och deras röster är som gjorda för att sjunga tillsammans, Låten är oerhört mäktig och dte vore suveränt om Kjellvander kunde åka med på Cardigans turné i år, då får man chansen att höra den live och det vore häftigt. Jag har haft tur med duetter de senaste åren, det är ofta som mina favoriter sammarbetar på olika sätt. Listfreak som jag är ska jag nu lista mina fem favoriter när det gäller duetter:

1. Christian Kjellvander & Nina Persson - Roaring 40´s
2. Magnus Carlson & Pernille från Swan Lee - Picture of you(från en SVT-serie för nåt år sedan)
3. Morrissey & Siouxsie Sioux - Interlude
4. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Some velvet morning
5. Freddie Wadling & Nina Persson - Som glas

Dagens låt: Christian Kjellvander & Nina Persson - Roaring 40´s

0 Comments:

Post a Comment

<< Home