Saturday, June 07, 2014

I väntan på Packet

Jag och Gorbatjov såg Perssons Pack igår, en mycket bra spelning, som ingick i deras avskedsturné. Spelningen höll precis den nivå jag förväntade mig och jag fick höra de låtar jag ville, så vi var nöjda med den, tur var väl det, eftersom vägen fram till spelningen var en utmaning. Vi hade läst på internet att förbandet skulle köra igång klockan 17.00 och när ändå går på spelning är det dumt att missa ett förband, det kan ju vara något spännande som man inte hört talas om. Exakt 17.00 klev vi in på området, på scenen stod Perssons Pack och soundcheckade, ungefär samtidigt kom förbandet körande med en släpvagn innehållande sina instrument. Det var med andra ord uppenbart att den tid vi hade sett inte stämde. Vi satte oss under ett parasoll för att klara oss från regnet, som inte riktigt ville släppa taget. När klockan var sju och vi suttit på området i två timmar klev en trubadur upp på scenen, det är väldigt sällan trubadurer är något jag uppskattar, det här var inget undantag. Tre låtar av Per Gessle, Martin Stenmarcks Sjumilakliv och en drös av andra typiska trubadurlåtar ingick i den väldigt långa timme som vi fick lyssna till trubaduren, med andra ord inte direkt låtar i min smak. Halv nio, alltså när vi varit på plats i tre och en halv timme, började förbandet. De bestod av fyra äldre herrar som spelade covers, allt från Lady Gaga och Madonna till Traste Lindens Kvintett och Håkan Hellström betades av i någon udda country/dansbands-tappning, mellansnacket ska vi inte ens prata om, men jag kan väl säga så mycket som att de inte riktigt hade samma humor som mig. Klockan tio började Packet äntligen spela och de visade tidigt att de var värda väntan, jag tyckte mig se en lite större spelglädje än senast i Bollnäs och det var överlag ett större drag över spelningen. Att låtarna håller hög klass vet man på förhand, så när bandet är på rätt humör blir det såklart väldigt bra. Nicklas Frisk imponerade stort med sitt gitarrspel, han verkade onekligen trivas på scenen, åtminstone fram till extranumret, då ljudet svek dem. Som helhet en mycket bra kväll, men nog hade det uppskattats om man skrivit de riktiga tiderna i reklamen för spelningen.

Dagens låt: Perssons Pack - Nyårsafton i New York

0 Comments:

Post a Comment

<< Home