Wednesday, May 21, 2014

Krakow

Igår kom jag hem från min andra vistelse i Krakow, Polen. Första gången åkte jag med personal på skolan, den här gången hade vi dessutom med oss cirka 50 elever. Huvudmålet med resan var såklart att besöka förintelselägren i Auschwitz och Birkenau, platser som är otroligt tunga, men samtidigt också väldigt viktiga. Man ska lära av historien och det finns nog få platser i världen som kan visa lika tydligt vikten av att jobba för alla människors lika värde och för en välfungerande demokrati. Resan i övrigt var mycket lyckad, förutom en del strul med buss, och jag tror eleverna som var med på resan fick med sig en hel del hem. Mitt enda problem under resan var att mina ben var lite för långa, för långa för att åka buss och flyg nattetid. Både till och från Polen reste vi på natten och medan de flesta sov satt jag vaken, det är omöjligt för mig att somna på platser där mina knän är närmare hakan än fötterna. Detta ledde till att jag, när jag kom hem igår, hade varit vaken i drygt trettio timmar i streck och det är ingen överdrift att påstå att det var ett tag sedan jag höll igång så länge. Även om jag var så trött att jag knappt orkade lägga mig i sängen när jag kom hem var det utan tvekan värt det, det går inte att lära ut det man lär sig av att besöka Auschwitz och att eleverna från vår skola fick den chansen känns väldigt bra.

Dagens låt: Morrissey - Istanbul

0 Comments:

Post a Comment

<< Home