Thursday, July 12, 2012

Tyrannosaur

Det har blivit en del film på sistone, det blir lätt så när sommarvädret mer påminner om höstväder, och igår såg vi ännu en väldigt bra film, den hette Tyrannosaur. En stor anledning till att jag ville se den här filmen var att Paddy Considine regisserade och honom har jag gillat skarpt sedan Dead man´s shoes, där han spelar huvudrollen. Shane Meadows regisserade Considine i den filmen och jag tycker man kan hitta tydliga kopplingar mellan dem, det är samma känsla i filmerna, även om de är väldigt olika i handlingarna. Miljöerna påminner om varandra, karaktärerna är trasiga och stämningarna är väldigt lika. Tyrannosaur kretsar i alla fall kring Joseph, en lätt alkoholiserad, ensamstående man i en brittisk förort, som av en händelse kommer i kontakt med, till synes lycklige, Hannah. Det ska dock visa sig att hennes liv inte är lika enkelt som man först tror. Peter Mullan gör en stark insats i huvudrollen och samma sak kan sägas om Olivia Colman i rollen som Hannah. Filmen är känslostark, på något sätt både tung och ledsam samtidigt som den är fin. Jag hade väldigt höga förväntningar på den här filmen och de infriades, med råge. Om jag var filmrecensent skulle jag nog satt högsta betyg på den här filmen, det förtjänar både Considine och skådespelarna. Man bör se Tyrannosaur och bereda sig på en mycket stark filmupplevelse.

Dagens låt: The Leisure Society - We were wasted, från filmens soundtrack.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home