Monday, July 09, 2012

Getaway

Då var min fjärde rena hårdrocksfestival avverkad och den här gången har det varit en ganska behaglig tillställning. Eftersom vi har ganska nära hem har vi inte spenderat överdrivet många timmar framför musik vi ogillar, i stället har vi gått hem när vi känt att det inte varit något speciellt att titta på. En del bra spelningar har det i alla fall varit. Raised Fist var det andra gången jag såg och även den här gången var det en energirik och bra konsert, någon gång ska jag se till se dem på klubb, gissningsvis är det en ännu häftigare upplevelse. Ghost, Meshuggah, Graveyard, Nationalteatern och Suicidal Tendencies var andra band som övertygad, precis som de lokala Farsight. Inte lika övertygande var de stora bokningarna. Vi orkade med två låtar av Manowar innan vi gick hem, vi lyssnade i en halv låt på Yngwie Malmsteen innan vi tröttnade och Nightwish hörde vi på väg ifrån området. Varje gång jag besöker de här rockfestivalerna blir det tydligt för mig att de grupper som levererar är i majoritet de grupper som fortfarande är aktiva, det kanske inte stämmer med Nationalteatern, men i de flesta andra fallen. Behemoth, ett polskt blackmetalband, var förresten också en ganska rolig spelning. Annars kunde man ofta mäta spelningarnas kvalitet i hur länge man orkade titta, för det var inte ovanligt att vi gick ifrån spelningar efter några låtar. Om man ska sammanfatta festivalen är jag ändå väldigt nöjd, de band jag ville se gjorde väldigt bra ifrån sig och de band jag på förhand visste att jag inte skulle gilla kunde jag skippa utan att få långtråkigt. Det enda stora bakslaget var att Cult of Luna ställde in, annars var Getaway en bra festival, trots att det bara spelades rock.

Dagens låt: Feist - Graveyard

0 Comments:

Post a Comment

<< Home