Thursday, July 05, 2012

Hårdrock

Idag börjar hårdrocksfestivalen Getaway Rock här i Gävle och jag ska faktiskt göra mitt bästa för att beblanda mig med hårdrockarna under de här tre dagarna. Trots att större delen av min musiksamling består av pop har jag faktiskt en del band ur den hårdare genren som jag uppskattar och flera av dem spelar här i Gävle. Raised Fist och Meshuggah är två av de fyra banden inom hårdrocken som jag verkligen gillar, dessutom kommer Nationalteatern och det är ju ett band man kan se hur många gånger som helst, Barn av vår tid är en av de allra bästa låtarna som skrivits på svenska och att höra den live är alltid trevligt. Nackdelen för mig är att jag inte förstår eller uppskattar de stora banden på festivalen. Manowar är för mig helt okända, Yngwie Malmsteen otroligt tråkig och Nightwish långt ifrån den musik som jag gillar, däremot ganska nära den musik jag ogillar. En rolig sak med hårdrocksfestivaler, det här blir trots allt min fjärde rena hårdrocksfestival, är att se de sminkade banden som ska vara lite farliga, även om de blir tröttsamma efter några låtar. Det ska bli väldigt roligt med festival, sommarens första, och redan ikväll spelar intressanta band som Graveyard, Ghost, Kvelertak och det lokala bandet Planet Rain, så nu är det bara att börja ladda.

Dagens låt: Nationalteatern - Barn av vår tid

0 Comments:

Post a Comment

<< Home