Monday, July 02, 2012

EM slut

EM tog slut igår och det avslutades med en solklar seger för Spanien, absolut inte oväntat. Jag hade egentligen inga större åsikter kring hur jag ville att matchen skulle sluta, men mina sympatier för Pepe Reina och även ex-liverpoolarna Xabi Alonso och Alvaro Arbeloa gjorde att jag höll på Spanien. En sak som blivit tydlig för mig när jag tittat på EM är att det börjar bli väldigt många spelare som jag ogillar, det är svårt att veta vilka jag ska hålla på i matcherna eftersom det är så pass många som jag inte unnar framgång. Portugal får inte vinna, eftersom de har Ronaldo, Italien får inte vinna, eftersom det smöras så mycket för dem i tv, Spanien får inte vinna, eftersom jag ogillar Torres. Vanligtvis brukar jag ha svårt för England också, då Unitedspelare dominerat deras elva tillsammans med Chelskijspelare, den här gången var det dock Liverpool som hade flest spelare och när dessutom Gerrard var kapten fick det bli England som jag höll på i slutspelet. Det gick ganska snabbt illa för England och därefter har jag alltså haft svårt för att känna sympatier för något av länderna, dock, som jag skrev tidigare, har det funnits enskilda spelare som jag unnat framgång. Igår spelade i alla fall Spanien rolig fotboll, något jag inte tycker de gjort tidigare i turneringen och är det något som stört mig kring det laget är det att flera av experterna under EM klagat på att Spanien kallats just tråkiga. Spaniens spel är effektivt och vägvinnande, men det behöver absolut inte innebära att det är roligt att se. Kortpassningsspel, bollhållande och dessutom motståndare som inte är kapabla att bemöta taktiken gör att deras matcher sällan varit underhållande, sedan får det vara hur vägvinnande som helst, det är inte roligt att titta på. Jag hoppas det kommer ett bra motmedel till den här handbollsrullartaktiken snart, gärna ett mer underhållande motmedel än Chelseas bussförsvar mot Barcelona, för det börjar bli tröttsamt att se alla det här spelet gå hem. Man måste väl ändå säga att Spanien är värdiga vinnare av EM. Nu börjar i alla fall Silly Season på allvar och man kan börja ladda inför mitten av augusti och inledningen av Premier League, där den riktiga fotbollen spelas.

Dagens låt: Morrissey - Tomorrow

0 Comments:

Post a Comment

<< Home