Saturday, March 17, 2012

Intressant fråga

En kamrat frågade mig idag om jag helst skulle se Liverpool vinna FA-cupen eller Sverige vinna EM-guld, en intressant fråga som jag givetvis hade lätt att svara på. En EM-vinst för Sverige vore såklart jätteroligt, men en FA-cupseger för Liverpool skulle smälla mycket högre. Jag har nog nämnt här ett par gånger tidigare att Liverpool är mycket viktigare för mig än svenska landslaget, jag följer Liverpool dagligen och sitter som på nålar redan från första minuterna i alla deras matcher. För att försöka förklara mina känslor i frågan skrev jag att Liverpool är som familj, medan Sverige är som en avlägsen släkting, och jag är så nöjd med den formuleringen att jag tar med den här också. Men det är ungefär så, Liverpool är den del av idrottsvärlden som står mig närmast och därför går såklart deras framgång före alla andra lags. De som kommer närmast Liverpool när det gäller idrottskänslor är Bollnäs GIF, jag blir nästan lika bedrövad när de förlorar, som när Liverpool förlorar, sedan finns det inga lag som riktigt är i närheten. De två största sakerna jag drömmer om att få uppleva är PL-seger för Liverpool och ett SM-guld för Bollnäs. När det gäller det svenska fotbollslandslaget vill jag såklart att det ska gå bra för dem, men när matchen är slut kan jag genast tänka på annat, så funkar det inte med LFC. När jag tänker på Sverige och fotboll är det mer sommaren 94 som dyker upp, det är laget som jag ser som mitt svenska landslag, eftersom det var en sådan speciell sommar och jag var i en ganska fanatisk ålder. Tomas Brolin, Jonas Thern, Kenneth Andersson, Stefan Schwarz, Klas Ingesson och de andra från laget är det landslag som jag haft mest känslor för. Jag gillar många av spelarna i dagens Sverige också, som Elm, Wernbloom, Sebastian Larsson(när han inte spelar mot Liverpool), Mellberg och givetvis även Zlatan, men det är inte alls på samma nivå. När jag åker ner på EM i sommar kommer jag hoppas på att få se två svenska segrar, men även om det skulle bli två förluster kommer jag att vara på gott humör, givetvis ännu bättre om de vinner, inte bedrövad som jag var efter giffarnas finalförlust i fjol t.ex. Det ska samtidigt bli skönt att kolla på fotboll relativt avslappnad. Jag tror att de flesta som följer ett lag intensivt känner som jag gör och alla Liverpool-fans jag känner är nog mer nervös för morgondagens cupmatch mot Stoke än för Sveriges EM-premiär mot Ukraina.

Dagens låt: The Deportees - A heart lika yours in a time like this

0 Comments:

Post a Comment

<< Home