Tuesday, January 24, 2012

Galor

Jag tittade lite på guldbaggegalan igår, som vanligt när jag tittar på den blev jag påmind om hur få svenska filmer jag serv på ett år. I år är det bara Jägarna 2 som jag sett, även om jag var nära att gå och se Apflickorna när den gick på bio. Den enda av filmerna som var nominerad igår som jag sett var Winter´s bone och den var nominerad som bästa utländska film. Petra Mede var ledare för galan och jag tycker hon skötte det bra, även om jag föredrar när galaledaren är lite mer elak, som Rocky Gervais. När man tittar på internet märker man ganska snabbt att det är många som ogillar Mede, på twitter haglade det negativa kommentarer, och det tycker jag är lite konstigt. Jag är inget jättefan av henne, men hon är absolut inte sämre än andra galaledare, herregud Peter Jihde har ju hålit i galor och han är oduglig. Jag har svårt att ha en åsikt om vinnarna, eftersom jag inte sett filmerna, men själva galan kändes rätt trött och det har den gjort ett tag nu. På tal om galor så släpptes nomineringarna till oscarsgalan idag, där jag sett fler filmer, men mina favoriter blev tyvärr utan nomineringar. Ingen nominering för Michael Fassbender i Shame och inte heller Driv fick någon betydande nominering, lite roligt att se att Bret McKenzie fick en nominering för årets låt i alla fall, även om jag inte hört låten.

Dagens låt: Billy Bragg - Waiting for a great leap forward

0 Comments:

Post a Comment

<< Home