Wednesday, January 04, 2012

Zlatan

Nu har jag precis läst ut Zlatans bok, en bok som man verkligen fått läsa om i media sedan den dag den släpptes, till och med innan den släpptes var den iofs omskriven. Hur som helst, nu har jag läst igenom boken och det var intressant läsning. Mediabevakningen av Zlatan gör att de händelser som tas upp boken inte direkt är några nyheter, skillnaden här är att man får läsa Zlatans syn på vad som händer och det har man inte varit bortskämd med de senaste åren. Konflikten med Guardiola har det skrivits och pratats om så mycket sedan boken kom ut, att det avsnittet inte gav några större aha-upplevelser, även om man fick en bättre helhetsbild av det i boken än av att läsa utdrag ur boken i skvallerpressen. Boken hade nog vunnit på att vara lite längre, visa delar ur Zlatans karriär lämnas nästan helt åt sidan, till exempel hade jag gärna läst mer om hans resonemang kring bojkotten av landslaget och varför han valde att komma tillbaka. Hans bakgrund och uppväxt hade absolut kunnat få ta mer plats, men samtidigt är det mycket man ska hinna klämma in i boken och det är också en stor vinst i att boken är ganska slimmad, det blir enklare för Zlatans yngre fans att läsa den och på så vis få en inkörsport till litteraturläsning. Jag skulle gissa att många av mina elever kommer att ha läst den här boken innan sommaren. Zlatan är en person som väcker känslor, både genom sitt agerande på planen och sitt agerande utanför planen. Personligen tycker jag att han är en väldigt bra fotbollsspelare, med kvaliteter som ingen svensk fotbollsspelare haft innan honom och jag tycker dessutom att det är väldigt skönt med personer som tror på sig själv och vågar säga att man är bra, utan att skämmas för det. Zlatan har betytt väldigt mycket för svensk fotboll och hans betydelse lyser igenom ännu mer tydligt om mna tittar på hur mycket den här boken sålts.

Dagens låt: Grizzly Bear - Two weeks

0 Comments:

Post a Comment

<< Home