Monday, January 02, 2012

Irritation på morgontidningen

Igår var jag nära att säga upp min prenumeration på min morgontidning, anledningen till det var ett litet stycke i tidningens ledare. Man hade radat upp saker man hoppades på under 2012, på en av punkterna hade man skrivit: Om det finns någon rättvisa vinner SAIK SM-guld 2012.
Det är ingen överdrift att påstå att det gjorde mig mycket upprörd. Jag hade kunnat acceptera om man skrev att man hoppades på att SAIK skulle vinna eller att man trodde att SAIK skulle vinna, det är trots allt en åsikt man kan ha, även om jag inte håller med. Att skriva att om det finns någon rättvisa vinner SAIK är helt befängt. Är det kanske för att de spelar i en arena som de inte har råd med eller kanske att de förra säsongen spelade med ett lag de inte hade råd med som gör att det vore rättvist om de vann? Eller är det kanske för att tidningen skrivit så mycket negativt om klubben som man försöker ställa sig in igen? Kanske är det för att spelare nekas flytt till Ryssland innan säsongen, men när en tränare ges frågan är det bara att dra? Nu är det inte alla de här bitarna som gör mig mest irriterad, det är såklart den senaste finalen. SAIK fick lyfta SM-bucklan 2011 och det var fanimej allt annat än rättvisa, alla som såg matchen, både på tv och på plats, vet att om det funnits någon rättvisa då hade Bollnäs mål godkänts och givit oss chansen att för första gången på femtio år få fira ett SM-guld. Den orättvisa avslutningen på matchen och den smärta som alla vi giffare kände efteråt gör att jag tycker att det är respektlöst att formulera sig som min tidning gjorde. Har man nyligen vunnit ett, bevisligen, orättvist SM-guld kan man inte skriva som man gjorde, det är inget annat än provocerande och inte minst felaktigt. Hade det funnits rättvisa hade inte SAIK vunnit SM-guld senaste och om det nu skulle finnas någon rättvisa under 2012 skulle Bollnäs få vinna det guld vi skulle haft i fjol. Jag har tidigare stört mig på tidningens sportsidor, då de behandlat andra lag utan respekt och kallat den anrika cupen World Cup, som numer spelas i Sandviken och då såklart benämns som en höjdpunkt, för Kalle Anka-turnering. Sportsidorna har dock blivit bättre och det är en den enda anledningen till att jag inte sade upp min prenumerstion igår.

Dagens låt: Band of Horses - Funeral

0 Comments:

Post a Comment

<< Home