Sunday, January 01, 2012

Topp 10 2011

Min årliga ranking för årets händelser var som vanligt knivig att sätta ihop, vissa händelser är svåra att jämföra med andra. Efter mycket grubblande och ändrande blev till slut så här:

10. CSKA:s uppflyttning
För första gången lyckades vi på egen hand avancera i ett seriesystem direkt genom vår placering. Vi har kvalat oss uppåt i innebandyn tidigare, men vår andraplats i fotbollen i år gjorde att vi ordnade vår första direktuppflyttning någonsin. Vi behövde minst en poäng i vår sista match för att säkra avancemang och efter 0-0 stod saken klar. En stor kväll i CSKA:s historia.
9. Peace & Love
Festivalen har tappat mycket av sin charm i takt med att den växt, trots det var vi tvungna att bege oss till Borlänge en dag i somras, anledningarna till det var Bob Dylan och Radioaktiva Räker. Att Bad Religion, Christian Kjellvander och The Haunted också spelade var såklart också positivt. De blev en mycket bra dag, trots att Dylan kanske inte var så bra som jag hoppats på förhand.
8. Festerna
Det är svårt att ranka de tillställningar som varit under året, det är främst Henrys namngivning, Olis & Karins bröllop och Hasse Holmqvist och Sofias bröllop som jag tänker på. Mycket roliga fester, som såg väldigt olika ut alla tre.
7. Interpol på Cirkus
Ett band som jag lyssnat på i många år, men inte riktigt haft chansen att se live. Nu kom chansen och jag och Malin bjöds på en kanonspelning på Cirkus i början av det här året. Förbandet var segt, men Interpol bjöd på tryck och en setlist som inte lämnade något att önska.
6. Band of Horses
Här snackar vi verkligen favoriter i repris, Band of Horses var det första band jag och Malin såg tillsammans och sedan den spelningen har vi letat efter en chans att få se om dem. I år fick vi den möjligheten och givetvis tog vi den. Återigen fick vi se en mycket bra konsert och Band of Horses framstår mer och mer som ett av de senaste årens allra bästa band.
5. Bandyslutspelet
Det här borde ha varit den händelse som hamnade högst upp, men den glädje vi giffare kände när Per Hellmyrs avgjorde SM-finalen försvann när Håkan Sjösten och hans team bestal oss på den. Den känsla som fanns i kroppen efter slutsignalen vill jag aldrig ha tillbaka och det som hände på Studenternas kommer jag nog aldrig riktigt att smälta. Vägen fram till finalen var dock en härlig tid, då Bollnäs visade samma sak som man visade i finalen, nämligen att man var Sveriges bästa lag.
4. Ryan Adams
Jag och Ronnie hade sett honom en gång tidigare, men den här gången var det annorlunda. Ryan Adams var på ett strålande humör och den spelning han bjöd på var makalöst bra. Stämningsfullt från första tonen och väldigt bra setlist. Jag trodde att jag hade sett Adams för sista gången när nyheterna om hans öronsjukdom dök upp härom året. Nu är Ryan tillbaka, kanske inte bättre än nånsin, men inte långt ifrån.
3. Weeping Willows
På tal om artister som var tillbaka. Det gick rykten om att mitt favoritband skulle lägga ner, som tur var stämde det inte och under 2011 fick jag se bandet två gånger och blev då påmind om varför de har betytt så mycket för mitt musikintresse genom åren. Det blir inte mycket bättre än Broken Promise Land live, så är det bara.
2. Glasgow
En otroligt bra resa, till en stad som var precis så mysig som vi hoppats på förhand. Trevliga människor, fina byggnader, god mat, god whisky, bra affärer, bra klubbar, ja jag skulle kunna fortsätta länge med alla fördelar den här staden visade för oss. Jag och Malin hade en härlig tid i den skottska storstaden, som verkligen gav mersmak.
1. Way Out West
Okkervil River, Avett Brothers, Pulp, Fleet Foxes, Prince, banden som underhåll i Slottsskogen i somras höll allra högsta klass och det här är bara en bråkdel av det vi bjöds på under vår resa ner till västkusten. I år tog vi en extradag i staden, det gjorde att vi hann med Universeum och mer tid till shopping. Det här är den bästa festival man kan besöka i Sverige och det har den visat två år i rad nu, världens bästa musik i kombination med en stämning bland publiken som gör att man är på gott humör hela tiden bidrar till att Way Out West är årets etta på listan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home