Monday, January 23, 2012

Brolin och Äkta människor

Jag hade tänkt att uppdatera här när jag satt på tåget hem från Svedja igår, men eftersom jag hade slut på batteri blev det inte så, där blir det två inlägg i ett nu. På tåget hem hade jag nämligen tänkt skriva ett litet inlägg om Tomas Brolin, anledningen till det är det briljanta inslaget om honom i det senaste numret av Offside. Tomas Brolin är en av de fotbollsspelare som jag följde allra mest intensivt under min barndom. Han slog igenom i min svenska favoritklubb, IFK Norrköping, precis när jag börjat intressera mig för den här ädla idrotten och inte nog med att han var en suverän spelare, han var dessutom hälsing, med Finflo som moderklubb. Inte nog med det, precis när min fotbollsfanatism börjat byggas upp på allvar fick jag en Parma-flagga med hans autograf på, Brolin hade då lämnat Norrköping för att söka lyckan i den italienska nykomlingen. Tomas Brolin hade verkligen stor inverkan på mitt fotbollsintresse och jag tror inte att jag sett en så pass dominant spelare i det svenska landslaget någonsin, hans prestation under VM94 och även EM92 höll världsklass och det var verkligen inte konstigt att han hamnade i världslaget 1994. Hur som helst, för mig är Tomas Brolin en stor idrottare, men det känns lite som om respekten för honom försvunnit. Det har ofta skrivits om honom på ett skämtsamt sätt och det känns som om generationen som kommit efter det att han slutat inte fått förstå hur jäkla bra han var. Hans berättelse i Offside var intressant, men han utelämnade en del, ämnat för den självbiografi han pratat om att skriva. Jag hoppas dock att texten i Offside gör att alla läsare som inte såg fotboll på 90-talet letar upp gamla klipp med Brolins 2-1 mot England i EM92, 1-0 mot Rumänien i VM 94 eller kanske hans hattrick i debuten för Peking, så att de förstår hur jäkla bra han var. Zlatan må vara den största stjärna Sverige haft, men sett till prestationer i landslaget är Brolin större.
Det andra jag tänkt ta upp igår var den nya serie som jag och Malin såg på SVT igår, Äkta människor. Något så pass ovanligt som en svensk science-fiction-aktig serie om en tid då människor köper hem robotar för att lätta på sysslorna i hemmen. Det visades två avsnitt igår och jag kan inte säga annat än att jag är imponerad. Serien var snyggt gjord, med bra skådespelarinsatser och spännande handling. Jag ser fram emot nästa söndags avsnitt och jag hoppas att Äkta människor fortsätter att bjuda på mer av samma klass som igår.

Dagens låt: Billy Bragg - Never buy the sun

0 Comments:

Post a Comment

<< Home