Tuesday, August 09, 2011

Way Out West 2011

I morgon bitti tar jag och Malin tåget ner till Göteborg, anledningen till det är såklart Way Out West, som inleds på torsdagkväll. Jag har så smått börjat få ihop en planering över vilka band jag ska se och när. Så här har jag tänkt mig dagarna:

Torsdag:
22.00 Okkervil River - Festivalen inleds för min del med ett av världens bästa band. Jag har länge önskat se det här fenomenala bandet live och nu kommer jag äntligen att få chansen. Jag hoppas verkligen att vi tar oss in på Storan och får uppleva Okkervil River.
23.45 Destroyer - Det andra bandet som spelar på Storan under kvällen är för mig helt okänt, men eftersom vi är där kommer vi säkert att ge det en chans.

Fredag:
13.00 Edward Sharpe & the Magnetic Zeros - Den första spelningen på festivalområdet är en av de spelningar som ska bli mest spännande att se. Ett band jag nyligen upptäckt vars skiva lovar mycket gott.
15.10 The Avett Brothers - Ännu ett nyupptäckt, skickligt band. Påminner bitvis om Mumford & Sons och det är verkligen en positiv egenskap.
17.20 The Hives - Ett svenskt band som jag inte sett tidigare. Inget band jag lyssnat speciellt mycket på, men de ska vara bra live och det ska bli roligt att se dem.
18.30 Fleet Foxes - Festivalens kanske mest spännande spelning, den nya skivan är underbar och jag är övertygad om att det här kommer att bli en kanonspelning.
19.45 Robyn - Det var många år sedan jag såg henne senast och hon har verkligen utvecklats sedan dess, det här kommer säkert att bli en spelning med tryck.
21.00 Thåström - Behöver väl egentligen inte kommenteras, varje gång man får se denna legend är en fröjd.
22.15 Prince - Ännu en legend och även om han inte är någon av mina stora favoriter ska det bli roligt att se honom. Han har fler bra låtar än jag först var medveten om och det kommer säkert att dyka upp ännu mer när vi får höra honom live.
23.00 Empire of the Sun - En halv krock, men jag hoppas hinna se slutet på det här bandet när Prince slutar.
00.30 Syket - I Annedalskyrkan spelar detta svenska band som jag lyssnat på i dagarna och blivit mycket imponerad.
01.30 Jonathan Johansson - Om vi orkar, det är trots allt en lång dag, sitter vi nog kvar och ser denne svenske låtmakare också.

Lördag:
13.15 Twin Shadow - Lugn, stämningsfull musik. Känns inte som en klockren lunchspelning, men det är så bra att det inte får missas.
15.30 The Jayhawks - Amerikansk, modern country. Många bra låtar och att arrangörerna flyttade bandet från Stay Out West till Way Out West, det var klokt.
16.40 Noah & the Whale - Högkvalitativ pop, den senaste skivan har gått varm i min mobil de senaste månaderna. Ska bli mycket intressant.
17.40 Säkert! - Både jag och Malin har sett henne förr, men det är alltid bra, för bra för att missa när tillfälle ges.
19.40 Pulp - Brittiska poplegender som är ett av de mest givna valen i vår spelningsplanering.
21.00 Ariel Pink´s Haunted Grafitti - Jag började lyssna på det här bandet för över ett år sedan och har sedan dess sett fram emot att få se dem live, nu är chansen här.
22.20 Kanye West - En riktig prestigebokning för Way Out West och en av få hiphopartister som jag tycker är intressanta. Det här kommer säkert bli en häftig spelning, även om det inte riktigt är min genre.

Så här ser schemt ut preliminärt, det kan nog komma att dyka upp några sista minuten-bokningar till festivalen, då det är en del perioder som det finns luckor. Hur som helst kommer det att bli mängder av bra musik under de här dagarna.

Dagens låt: The Avett Brothers - I and love and you

0 Comments:

Post a Comment

<< Home