Wednesday, August 17, 2011

Captain America

Härom dagen såg vi sommarens tredje marvelfilm, efter Thor och X-men var det dags för Captain America att ta plats på vita duken. Det här är en seriekaraktär som jag alltid gillat, när jag var yngre var han med i Secret Wars tillsammans med de flesta andra marvelhjältarna och där gjorde han ett starkt intryck på mig. Det lite töntiga namnet var inget jag reflekterade över då, inte heller dräkten. Rollen som Captain America görs i den här filmen av Chris Evans, som gör mycket bättre ifrån sig här än i Fantastiska Fyran. Andra stora roller görs av Tommy Lee Jones, Hugo Weaving och Haylet Atwell. Det var skönt att se att den kvinnliga karaktären inte var en handhållande Megan Fox-roll, utan en stark person, även om den onödiga kyssen som kommer mot slutet hade kunnat tas bort. Hugo Weaving är såklart bra som skurken Red Skull och är dessutom väldigt välgjord när masken åker av. Handlingen är inte speciellt avancerad, men man får en hel del action och skölden kastas vid ett flertal tillfällen. Roligt att man tagit med Tony Starks pappa i handlingen, nästa gång vi ser Captain America kommer den yngre av starkarna ha en stor roll. Jag kan passa på att säga att det är värt att stanna kvar till efter eftertexterna, då får man nämligen se det här och börja nedräkningen till maj nästa år. Om man ska sammanfatta omdömet av Captain America så är det en bra actionfilm, underhållande, välgjord, men ganska enkel. En bra introduktion för vad som komma skall.

Dagens låt: The Vaccines - If you wanna

0 Comments:

Post a Comment

<< Home