Wednesday, April 20, 2011

Vägen till Peking

Ikväll visar Canal Plus Sport 1 IFK Norrköping mot Halmstad, det ska bli riktigt intressant att se. Peking har inlett säsongen med vinst i två av tre matcher och det är bättre än många på förhand trott. Ikväll finns en god chans till tre nya poäng, men är det något mitt liv som fotbollssupporter lärt mig är det att man inte ska ta något för givet. Jag får ganska ofta frågan hur det kan komma sig att jag håller på Norrköping, de ligger ju långt bort geografiskt sett och de har inte rosat marknaden det senaste decenniet, men mitt intresse går långt tillbaka i tiden. 1989 köpte jag en sporttidning som hette Center, i mitten fanns det en affisch, den visade ett glatt gäng nyblivna svenska mästare. Laget var IFK Norrköping och de hade slagit favoriten Malmö FF efter en dramatisk straffläggning i finalen. Jag satte upp affischen på väggen och mitt intresse för klubben var fött. Säsongen efter slog en yngling ifrån Finflo utanför Hudiksvall igenom i klubben, bland annat genom ett hattrick i en tv-sänd match mot IFK Göteborg. Denne yngling var givetvis Tomas Brolin, som gjorde så bra ifrån sig att senare fick chansen i det svenska VM-laget 1990. Brolin blev en av mina allra första fotbollsfavoriter och att han spelade i Norrköping gjorde inte saken sämre, tyvärr blev han ganska kortvarig i klubben, då han efter VM flyttade till italienska Parma. Han hade dock bidragit till att mitt intresse för Peking var fast och sedan den tiden har det varit mitt lag i Sverige. Jag har aldrig haft samma intresse för Peking som för Liverpool, men jag har alltid haft koll på resultaten och sett till att se de matcher som visas på tv. Ikväll är ett sådant tillfälle och de vore mycket trevligt med en vinst.

Dagens låt: Fleet Foxes - Helplessness blues

0 Comments:

Post a Comment

<< Home