Tuesday, April 19, 2011

Blåsningar

Igår såg jag några minuter av programmet Nu blåser vi Sverige, det var minuter som jag aldrig kommer att få igen. Det var ett mycket taffligt försök till att göra en dolda kameran-liknande serie och de skämten man körde var så dåliga att inte någon i dess närhet kan ha tagit dem på allvar, den stora blåsningen måste de som finansierade serie känna att de gått på. Det här är långt ifrån den första gången man gör en sådan serie i Sverige, det är dessutom långt ifrån första gången den ger ett uselt resultat. Några skratt har dock de här lurendrejeriprogrammet givit genom åren och det är främst ett avsnitt av Blåsningen som jag kommer att tänka på. Det är avsnittet när Mästarnas Mästare-aktuelle Anders Limpar luras tro att han rest två år framåt i tiden med hjälp av en vetenskapsman på ett flygplan, klippet kan ses här. Limpar går stenhårt på blåsningen och det är onekligen roligt att se hans minspel när det hela utspelar sig, jag skulle kunna tänka mig att han fick höra det här på fotbollssamlingarna ett tag framöver. Den andra blåsning som jag gillat är när man blåser Benno Magnusson, genom att lura honom att han ska blåsa Lars-Åke Lagrell och i stället iscensätter en liten romantisk konflikt. Det klippet kan ses här. Förutom de här två klippen så är det några av Pyjamas bästa inslag som jag uppskattat, enkla men geniala skämt som blir bra underhållning. Nu blåser vi Sverige däremot verkar falla in under samma avdelning som de flesta andra försök som gjorts, nämligen avdelningen för dynga.

Dagens låt: Nordpolen - Vem har sagt?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home