Thursday, April 21, 2011

Timbuktu och Wiehe

Det går en hel del rykten kring vilka som ska deltaga i nästa säsong av Så mycket bättre och av de tre som enligt tidningarna är klara hade jag med två i min lilla önskelista som jag publicerade här i fjol. Den första av de två är Timbuktu. Han känns som en perfekt ersättare för Petter och är musikmässigt klart mer intressant. Den andre av de två är Mikael Wiehe och att han ska vara med känns väldigt roligt. Han har en låtlista bakom sig som är enorm och innehåller alster som Titanic, Flickan & kråkan, Som en duva, Victor Jara och Keops pyramid. Jag har faktiskt sett denne man live två gånger, varav den första är mest minnesvärd. Den spelningen gjordes i Bollnäs kyrka när jag gick i första ring på gymnasiet och det är den enda gång jag varit inne i den kyrkan, då det inte handlat om konfirmationer. Mor och far gjorde mig sällskap på den här spelningen. Tyvärr kom vi lite sent och fick sitta uppe på läktaren, där man inte kunde se Wiehe, men vi hörde honom mycket väl. Det var en mycket bra spelning och när det hela var slut stannade vi för att köpa en skiva. Jag ställde mig sist i kön och väntade på att få komma fram till bordet där skivorna såldes, där Wiehe själv också stod och signerade. Till min förvåning tittade Wiehe på mig och vinkade fram mig, förbi de andra i kön. Jag berättade att jag var imponerad av spelningen och fick köpa min signerade skiva. Jag kunde inte rikigt förstå varför jag fick gå före i kön, men min mor och far trodde det hade med min ålder att göra. Det var nämligen en hög medelålder i kyrkan och Wiehe tyckte antagligen att det var roligt att se en långhårig tonåring i publiken, därför kanske jag fick den stora äran att gå före i kön och dessutom handla av Wiehe själv. Det ska bli roligt att se hur han gör sig i Så mycket bättre, men jag är övertygad om att han kommer vara ett mycket bra tillskott.

Dagens låt: Mikael Wiehe - Flickan & kråkan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home