Monday, February 28, 2011

25 år sedan Palme

Idag är det 25 år sedan Olof Palme blev mördad och i tidningarna har man kunnat läsa hur flera kändisar uttalar sig kring vad de minns av den där vinterdagen 1986. Jag minns faktiskt också lite av den där dagen, trots att jag bara var nyss fyra år fyllda. På den tiden, det var så längesen att det känns helt okej att kalla det "På den tiden", visades inte alls lika mycket tecknat i tv som nuförtiden, det var inte heller så att man kunde sätta igång en videofilm om man var sugen på tecknat, videobandspelare fanns nämligen inte i många hem och inte heller i vårt. Därför var en av veckans höjdpunkter när de visade Bananmannen på God morgon Sverige på helgerna. Den här dagen hade jag som vanligt bänkat mig vid tv:n för att se veckans avsnitt, när jag fick reda på att man inte skulle visa tecknat med anledning av Olof Palmes död. Jag visste nog inte vem Olof Palme var, jag visste säkerligen inte heller vad en statsminister gjorde, men när man ställer in veckans tecknade film visar man tydligt även för alla små att något allvarligt har hänt och det har bidragit till att jag än idag minns dagen för Palmes bortgång, trots att jag egentligen var på tok för ung för att göra det.

Dagens låt: The Smiths - What difference does it make?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home