Sunday, February 27, 2011

Spelkväll

Igår hade vi spelkväll här hemma. Det var jag, Malin, Malins syster och Malins systers Magnus som var samlade kring bordet i vårt nymöblerade matsalsrum och spelade vi spelade hette Arkham nånting och gick ut på att rädda världen från fula monster med roliga namn. För mig och Malin var det första gången vi spelade och det är ingen överdrift att påstå att det var komplicerat att sätta sig in i. Det var luck, lore, will, horror check, gates och grejer och i början kändes det som rena grekiskan. Karaktären jag fick var inte speciellt upphetsande, en tant som skrev böcker är inte direkt vad man hoppas på att bli när man ska döda monster och rädda världen. Tur var att spelet inte gick ut på att man skulle slå varandra, utan i stället vinna mot ett monster, som man drog i inledningen av spelet, därför kunde våra rutinerade medspelare hjälpa oss med aktionerna under de första timmarna. Vi behövde visserligen hjälp därefter också, men då började man förstå varför man gjorde som man skulle göra på vissa sätt i vissa lägen och ju mer vi spelade, desto fler av spelets regler blev tydliga. Min tantkaraktär visade sig vara en riktig tuffing till slut, jag lyckades döda nästan en handfull monster innan vi pga tidsbrist och trötthet avbröt spelet. När man väl kommit in i spelet var det riktigt roligt och nästa gång vi spelar ska jag se till att sänka ännu fler hemska monster.

Dagens låt: David Bowie - Life on Mars

0 Comments:

Post a Comment

<< Home