Saturday, January 01, 2011

Topp 10 2010

Min årliga ranking för årets händelser var som vanligt knivig att sätta ihop, vissa händelser är svåra att jämföra med andra. Efter mycket grubblande och ändrande blev till slut så här:

10. Getaway Rock
Inte en festival för mig egentligen, men när min gamle idol Slash var i Gävle var jag tvungen att ta mig dit. Det blev en riktigt lyckad afton, trots att mycket av musiken var dålig. The Haunted och Slash var i alla fall underhållande och att höra den gamle GnR-gitarristen inleda Sweet child o´mine var stort.
9. Vampire Weekend på Medis
Det var otroligt varmt, men Vampire Weekend gjorde trots det en kanonspelning när jag och Malin var tillbaka på Medis för första gången sedan Band of Horses. Glatt, peppigt och mycket bra.
8. Arcade Fire i Dalhalla
Jag trodde aldrig att jag skulle få se detta magnifika band uppträda i Dalarna, men när biljetterna till spelningen i Dalhalla släpptes såg jag givetvis till att skaffa mig en. Intressant konsertplats, ett mycket bra band och dessutom första gången jag träffade Djävulsankan. Jag hoppas få se Arcade Fire igen till sommaren, på Way Out West.
7. Den Gamle Frankens bröllop och svensexa
Två mycket roliga dagar då Den Gamle Franken och Pokervinstförstöraren gifte sig. Planeringen till svensexan, utförandet av den, middagen och festen på kvällen, allt blev lyckat. Vigseln och festen därefter var även den mycket rolig.
6. Mumford & Sons
En spelning som jag alltid kommer att minnas. Det var trångt inne på Debaser Slussen, men stämningen var på topp när britterna klev på scenen. Det som sedan följde var en av de bästa spelningar jag sett.
5. Turkiet-resan
Jag och Malin kom äntligen iväg på en riktig solsemester, med bad och god mat. En mycket behaglig vecka, på ett litet, men mycket hemtrevligt hotell.
4. Bandyslutspelet
Det här är svårt att ranka, för känslan när Lukkarila slog in straffen mot SAIK är bland det häftigaste jag varit med om. Finalen snöade sönder, men vägen dit, då vi slog ut de två vidrigaste lagen i bandysverige var suverän.
3. Way Out West
Bara bra spelningar, ett lagomt stort festivalområde, en trevlig stad, ett bra boende. Way Out West är den bästa festival jag besökt, utan tvekan. Vi kommer tillbaka.
2. Liverpool-resan
Jag fick se omklädningsrummet, sitta på avbytarbänken, känna på gräset, provsitta The Kop. Dessutom fick jag se Liverpool vinna, något som inte var helt vanligt under 2010. Att få visa Malin min favoritstad och dessutom höra YNWA på plats ännu en gång var stort, otroligt stort.
1. Onkelskapet
En händelse som är svår att sätta in i ett sånt här sammanhang är Hempas tillkomst, men det har verkligen varit en häftig grej att bli morbror. Jag hade först tänkt att utelämna det här från listan, eftersom det är rätt svårt att jämföra en sådan här stor grej med de andra händelserna, men samtidigt hade det känts fel att inte ta med det. Helt plötsligt fanns det en helt ny människa i vår släkt och det är såklart stort.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home