Wednesday, December 29, 2010

2010

2010 är snart slut och det betyder också att det är dags för min årliga krönika, här kommer den första delen:

Årets bild 1:
Behöver väl inte motiveras, det blir inte större än så här.
Årets bild 2:
Från en härligt varm vecka i Turkiet.
Årets bild 3:
Första mötet med Hempa.
Årets bild 4:
Bandyfinalen som snöade bort, men vägen dit var underbar.
Årets bild 5:
Från den bästa festivalen jag besökt, Way Out West.
Årets bild 6:
Den Gamle Franken och Pokervinstförstöraren blir äkta makar.

Årets skiva: The National - High violet

Årets mest efterlängtade skiva: Band of Horses - Infinte Arms

Årets konsert: Mumford & Sons på Debaser

Årets affär: Skivaffären runt hörnet

Årets häftigaste: Bollnäs GIF i SM-final.

Årets rookie: Hempa, såklart.

Årets whisky: Min egen, även om jag inte kommer få smaka den innan 2020 eller nåt.

Årets dryck: Kaffe, inte det på jobbet

Årets upptäckt, musik: The Chameleons

Årets film: Machete, tätt följd av Inception.

Årets mest saknade: Weeping Willows, kommer de nånsin tillbaka med nytt material?

Årets mest spelade: The National - Mistaken for strangers

Årets kaffe: Diablo.

Årets skräll: CSKA Gorbatjovs kvalseger.

Årets tårta: Min födelsedagstårta, i år igen.

Årets trailer: Thor, i väntan på Captain America och X-men

Årets händelse i Gävle: Gamle Franken och Pokervinstförstörarens vigsel

Årets flytt: Syster och Ronnies till Svedja

Årets mäktigaste musik: Logstämningen på Debaser under Mumford & Sons

Årets gåshud: Jag när jag tog på This is Anfield-skylten.

Årets nervigaste: Sekunderna innan Lukkarila slog in straffen mot SAIK i semifinal fem.

Årets skrik: Bollnäspublikens när straffen gick i mål.

Årets avsked: Hicks & Gillette, så jäkla skönt att slippa de idioterna.

Årets serie: Oz

Årets kafé: Spegeln, som nu lämnar ett stort tomrum efter sig.

Årets mest positiva överraskning: Van Damme i JCVD

Årets varmaste: Vår promenad till borgen i Alanya

Årets program: Euro-Talk på Fan-tv, igen.

Årets upptäckt, dvd: Oz

Årets godaste: Luncherna på Feskekörka under WoW

Årets väckningsmelodi: Conor Oberst - Nikorette

Årets avsked: Leslie Nielsen, en rolig man lämnade filmvärlden.

Årets sämsta 1: Mayhem på Getaway, inte min tekopp om man säger så.

Årets kallaste och blötaste: Bandyfinalen

Årets häftigaste: Att vara morbror.

Årets kvalseger: CSKA Gorbatjov, obesegrade.

Årets match: 2-0 mot Chelsea, ett ljus i mörkret.

Årets jag-var-där: Way Out West.

Årets publikhav: Håkan Hellström på Way out West

Årets överraskning: Pavement på WoW.

Årets programledare: David Fjäll, EuroTalk.

Årets spel: CM9798, härlig nostalgi.

Årets mest frustrerande: Liverpools spel under hela säsongen 09/10, hittills.

Årets återseende: Mina elevers besök här i Gävle.

Årets mest avancerade: Kanonen på jobbet.

Årets stjärna: Diego Maradona, större än VM.

Årets festivalmat: Godisremmar.

Årets lista: Min över de hundra bästa låtarna.

Årets felljud: Bandyapplåder utan handskar i Göransson Arena.

Årets tv-nostalgi: Skönheten & Odjuret, inte riktigt som jag mindes dock.

Årets uppköp: Vår nya tv, klasskillnad.

Årets souvenir: Gräset från Anfield.

Årets fulaste plagg: Glasögonen till Brainstorm.

Årets åldringssyssla: Mata änder, mycket rofyllt.

Årets tidning: Offside

Årets mest oväntade: Arcade Fire till Rättvik.

Årets spel 2: Total Rappakalja, mycket underskattat.

Årets varmaste 2: Vampire Weekend på Medis

Årets sämsta självinsikt: Den oönskade sångaren i tältet på midsommar.

Årets kalldusch: Min på gymmet när varmvattnet var avstängt.

Årets läsning: Hanteringen av de odöda

Årets sånginsats: Diego Maradona i Kusturicas dokumentär, blir lika glad varje gång jag hör den.

Årets erbjudande: I give you special price, ett erbjudande man alltid fick i Turkiet.

Årets drink: Melonen i Turkiet.

Årets oljud: De där jävla vuvuzuelorna under VM

Årets coolaste: Slash i Gävle.

Årets comeback: Min, Davids och Den Gamle Frankens på fotbollsplanen

Årets mörker: SD i riksdagen, totalt jävla mörker

Årets Judas: Javier Mascherano

Årets sämsta film: Book of Eli

Årets tv-program: Så mycket bättre

Årets jubilar: Diego Maradona 50 år

Årets jubilar 2: Jamie Carragher 450 matcher

Årets hjälte: Patrik Larsson räddade Bollnäs genom att stoppa ett hörnskott med näsan

Årets restaurang: Bistro Nord

Årets löpare: Malin, två millopp på ett par veckor.

Årets gissare: Den Gamle Franken, som löste mina målningar i Rita, gissa

Årets pass: Crosstraining, ibland är det roligt att bli illamående.

Årets skådespelarinsats: Jeff Bridges i Crazy Heart

Årets maskot: Den Gamle Hillbilly-Franken under KIF-Söderhamn 2

Årets middag: Måltiden på Carras restaurang i Liverpool

Årets sämsta: Vädret, årets två tyngsta bandymatcher snöade bort.

Årets återkomst: Peking tillbaka i allsvenskan.

Årets möte: Jag träffade Djävulsankan efter år av internetdiskussioner.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home