Thursday, December 16, 2010

Orange och blå

Det är vinter här i Gävle nu, en ordentlig sådan. Vinter innebär kyla och det i sin tur betyder att man måste klä sig ordentligt. Det är undertröja, mössa, vantar och halsduk som gäller när jag går till jobbet, just min halsduk har lett till en del missförstånd den senaste veckan. Halsduken är orange och blå, Bollnäs GIF vackra färger, men här i stan är inte bandy en speciellt stor sport, konstigt nog, och därför är det många som missuppfattar mina sympatier för Bollnäs för något annat. Första gången var i måndags, när jag skulle bege mig till den årliga hockeymatchen mellan lärare och elever på skolan. Alldeles innan jag skulle gå ut kom en elev fram till mig och sade att jag hade en snygg halsduk. Jag tackade och kände mig lite varm inombords, det är inte ofta man stöter på Bollnäs-fans i Gävle. Kommentaren som följde gjorde att värmen gick över, killen som nyss berömt min halsduk påpekade nämligen att det inte var ofta som man såg någon i Strömsbro IF-halsduk. Jag var snabba att berätta att det inte alls var någon Strömsbro-souvenir, men jag vet inte riktigt om det gick fram. Igår när jag skulle gå hem fick jag vara med om en liknande upplevelse igen. En kollega stod inne i vårt arbetsrum och pratade när hon plötsligt tog ner min halsduk från hängaren och sade att var första gången på länge som hon sett en Strömsbro-halsduk. Återigen fick jag vänligt, men bestämt, berätta att orange och blå är Bollnäs och endast Bollnäs färger. Jag hoppas jag slipper sådana här missförstånd framöver. I morgon, när jag står på Sävstaås och hejar fram giffarna till seger mot de osympatiska söderhamnarna, kommer det i alla fall inte vara någon i närheten som tvekar kring vad min halsduk har för budskap.

Dagens låt: Scott Walker - Mathilde

0 Comments:

Post a Comment

<< Home