Saturday, January 08, 2011

...and could he play

Så har då äntligen Roy Hodgson fått sparken, efter en säsongsinledning som varit månader av tortyr var det till slut ofrånkomligt att han skulle få gå. Jag trodde inte att Roy skulle bli någon frälsare när han skrev på för oss i somras, men så här dåligt hade jag inte kunnat föreställa mig att det skulle bli. Hemmaförlusterna mot Blackpool och Wolves är två riktiga lågvattenmärken, precis om uttåget ur ligacupen och bortamatcherna mot Blackburn och Newcastle. Det har länge varit tydligt att Roy inte var rätt man för jobbet och när nyheten om hans uttåg kom idag var det lättande. Ersättare för Roy blir Kenny Dalglish, som kommer att sköta laget säsongen ut. Jag är tudelad kring Dalglish som tränare. Positivt är att han är en stor person i vår klubb och jag är övertygad om att spelare som Gerrard och Carragher kommer att lyfta sig av att ha honom på bänken, det här kommer också få ordentlig fart på fansen och jag tror att man kommer att stötta King Kenny på ett helt annat sätt än man gjort med Roy. Dessutom föreställer jag mig att det inte kan bli sämre spelmässigt nu än det varit tidigare under säsongen. Kenny tränade oss till våra senaste ligatitlar och även om det var längesen tyder det på att det finns en del kunnande hos honom. Negativt är till att börja med att jag får Newcastlevibbar. De åkte ur PL efter att för två år sedan sparkat en misslyckad tränare och ersätta denne med sin galjonsfigur, Alan Shearer. De hade visserligen en klart sämre trupp än vi har nu, men det finns likheter. En annan sak som får mig att bli lite orolig är att King Kenny inte coachat ett lag på heltid på tio år och det har onekligen hänt en del de senaste åren. Det känns som en liten chansning, men de positiva bitarna överväger ändå de negativa och jag tror att det här kan bli en bra lösning säsongen ut. Att vi anställer en ny tränare när säsongen är över tar jag för givet, om nu inte King Kenny gör succé. Jag hoppas vi kan säkra en plats i mitten av tabellen och sedan rensar ut alla spelare som uppenbarligen inte håller. Vi behöver in nytt blod på planen och då skulle jag inte sörja om spelare som Poulsen, Konchesky, Skrtel, Kyrgiakos, Babel och Jovanovic hamnade i nya klubbar. Skulle det komma ett bra bud på Glen Johnson skulle jag nog ta det också, om han inte lär sig att försvara. Lucas och Ngog har visat sig dugliga som truppspelare och kan få stanna ett tag till. Torres måste bestämma sig hur han vill ha det, ska han bara springa runt slå ut med armarna kan det nog vara dags att casha in på honom, men om han vill stanna och visa hjärta ska vi givetvis behålla honom. Han måste hur som helst vara tydlig med hur han vill ha det. Reina, Agger, Carragher, Gerrard, Meireles, Kuyt och en laddad Torres är spelare vi kan börja bygga kring, men på sikt behövs en ny mittback. Maxi, Joe Cole och Aurelio är spelare som jag vill ha kvar ett tag till och ungdomarna Wilson, Shelvey, Pacheco och framför allt Martin Kelly ska ha platser i truppen. Vi är långt ifrån att vara ett topplag idag och så ska det inte behöva vara. Jag hoppas innerligt att Kenny Dalglish är det första steget på väg åt rätt håll, nästa steg för gärna vara ett beslut om en ny arena.

Dagens låt: Gerry & the Pacemakers - You´ll never walk alone

0 Comments:

Post a Comment

<< Home