Saturday, December 11, 2010

Expendables

Jag skulle egentligen ha varit på bandy igår, men när pappa ringde och berättade att det var nästan 20 grader kallt hemma i Hälsingland ändrade jag mig snabbt. I stället blev det en hemmakväll, Malin hade redan tidigare bestämt att hon skulle hem till en kompis. Först tänkte jag att det kunde blir skönt med en kväll vid tv:n, med På spåret och Skavlan, men när jag läste i tidningen märkte jag att man inte visade dessa program under fredagen. I stället hade jag prickat in kvällen för Nobelmiddagen, en tv-sändning som är långt ifrån underhållande. Det fick bli en hyrfilm i stället och eftersom det bara var jag som skulle titta blev det ett enkelt val, nämligen The Expendables. Stallone, Lundgren, Jet Li, Mickey Rourke, Jason Statham, Bruce Willis, Gary Daniels och Eric Roberts var några av de klassiska actionnamnen som fanns med i rollistan och till min stora glädje dök även den störste av dem alla, Arnold Schwarzenegger, upp i en liten roll. Det var en actionfilm av samma snitt som Commando, alltså bomber, explosioner och slagsmål när få personer röjer bort en hel armé. Slagsmålsscenerna var lite för otydliga för att kännas tidigt 90-tal, men med tanke på att Stallone passerat 60 med marginal kanske man kan förstå att han inte vill göra slagsmålen som för 20 år sedan. Jag hade väntat mig en film packad med klassisk action och utan någon speciellt avancerad handling, det var precis vad jag fick och jag måste säga att de 90 minuter som filmen varade gick oerhört snabbt fram. Att i en scen få se Willis, Stallone och Arnold tillsammans var häftigt och bara det värt pengarna jag betalade för att hyra.

Dagens låt: Glasvegas - A snowflake fell and it felt like a kiss

0 Comments:

Post a Comment

<< Home