Tuesday, August 10, 2010

Bruna bönor

Stekt fläsk och bruna bönor, dagens lunch på Gustafsbro var verkligen en höjdare. Det är inte ofta jag går ut och äter lunch, eftersom vi har mat på skolan, därför har jag dålig koll på vilka ställen i stan som är bäst att besöka. Dagens val var dock ett bra sådant och en stor anledning till det var givetvis att de serverade denna gamla härliga rätt. Hemma i Hälsingland fick vi ofta bruna bönor i skolan och jag tyckte mycket om det, ännu bättre tyckte jag om det när jag fick det hemma. Under en period här i Gävle brukade jag köpa förpackningar med bruna bönor och värma dem i micron, men det blir inte samma sak om man inte får stekt fläsk till också. De senaste åren har det inte blivit speciellt många brunabönportioner, därför var dagens mat en mycket trevlig överraskning, tillsammans med raggmunken, som jag ätit på två ställen i stan, är det min favoritlunch. God husmanskost är väldigt svårslaget. Jag förstår inte riktigt varför vi inte serverar denna delikata måltid på jobbet, jag skulle åtminstone se till att den gick åt. Nu är det förresten bara ett och ett halvt dygn innan vi åker till Göteborg och Way Out West, som jag har väntat.

Dagens låt: The XX - VCR

0 Comments:

Post a Comment

<< Home