Tuesday, April 06, 2010

Världens bästa låtar, plats 4

4. Nick Cave - Straight to you
Tyvärr finns inte videon till denna låt kvar på youtube, så länken ovan är en lite rasslig livevideo, men låtens storhet går fram ändå. Nick Cave är en underbar låtskrivare, hans texter är fenomenala och hans låtar besitter en enorm förmåga att gripa tag i en när man lyssnar. Hans röst gör mycket stor del i låtarna, ingen sjunger som honom och hans mörka, djupa röst är trollbindande. Den här låten är min absoluta favorit bland alla hans verk och det finns många anledningar till det, till att börja med texten. Formuleringar som:

The light in our window is fading
The candle gutters on the ledge
Well now sorrow, it comes a-stealing
And I'll cry, girl, but I'll come a-running
Straight to you

och

Heaven has denied us its kingdom
The saints are drunk howling at the moon
The chariots of angels are colliding
Well, I'll run, babe, but I'll come running
Straight to you

Den sista delen av låten är riktigt mäktig och musik blir inte mycket bättre än när Cave sjunger om de överförfriskade helgonen och de krockande änglakörerna. Musiken i låten är inte lika framträdande som Caves sång, men samtidigt är den viktig för låtens helhet och jag hade inte kunnat tänka mig ett upplägg som hade blivit bättre. Jag gillade Nick Cave skarpt redan innan jag, Malin, syster och Ronnie såg honom på Annexet i Stockholm, men efter det att jag såg honom live gillar jag honom ännu mer, han var underhållande att se på scenen och hans röst var precis lika bra live som på skiva. Nick Caves plats i toppen av listan och det är bara de riktiga tungviktarna som hamnar högre upp, vilka de är kommer inom kort, men jag skulle tro att några redan listat ut åtminstone vilka band som är kvar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home