Thursday, April 08, 2010

Världens bästa låtar, plats 3

3. Morrissey - November spawned a monster
När man kommit så här pass högt upp på listan börjar det bli väldigt ångestfullt att välja låtar. Alla låtar som är på topp tre hade kunnat vara på första plats, faktum är att jag hade den här låten på första plats när jag skulle göra en snabb topp fem-lista åt en bekant. Nu är den hur som helst trea, men den hade lika gärna kunnat vara etta, ja ni fattar. Morrissey är min husgud, jag älskar all musik han gjort och det är ytterst få artister som betytt så mycket för mig som Moz gjort. Jag upptäckte honom genom ett av banden som är kvar på listan, jag antar att många av er vet vilket band jag menar, deras sångare är ett stort fan av Morrissey och brukade spela covers av Moz musik på sina spelningar. Det väckte mitt intresse och det är jag bandet evigt tacksam för. Att välja ut en enda låt av en sån här gigant är nästintill omöjligt, det finns massvis av låtar ur hans katalog som hade kunnat tränga sig in här, allra närmast var Speedway, Jack the Ripper och det lite nyare mästerverket Life is a Pigsty. Valet föll dock till slut på November spawned a monster, en låt vars titel är nog för att uppskatta den, nu är låten dessutom så mycket mer. Introt är otroligt snyggt och Morrisseys sång är, som vanligt, perfekt. Att texten är briljant behöver man egentligen inte nämna, det är ju trots allt givet när det är Moz som ligger bakom den. Stämningen i låten är oslagbar och tempoväxlingarna är suveräna. Jag älskar den här låten och hade äran att få höra den live när jag såg Moz för första gången, det var magiskt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home